Lad os sikre flere hjertestartere og hjerteløbere i Favrskov – det kan redde liv
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Minutterne tæller, når det handler om hjertestop. For hver eneste minut der går uden hjælp, falder chancen for at overleve dramatisk. Hjertestartere er en afgørende livline, og derfor er det vigtigt, at vi i Favrskov sikrer, at alle borgere har hurtig adgang til en hjertestarter – døgnet rundt.
Heldigvis har vi i Favrskov hjertestartere hos virksomheder, foreninger og offentlige bygninger. Desværre er det ikke alle hjertestartere, der er tilgængelige hele tiden.
Derfor har jeg foreslået en tre-trins-raket:
- Vi skal have en kortlægning af alle hjertestartere i kommunen. Vi skal have klarhed over, hvor de er placeret, og om de er tilgængelige døgnet rundt. Når vi ved det, kan vi arbejde på at få gjort alle hjertestartere frit tilgængelige.
- Vi skal også sikre, at der er hjertestartere nok i hele kommunen. Derfor foreslår jeg, at vi laver en geografisk analyse, så vi kan identificere de områder, hvor der ”mangler” hjertestartere.
- Men selv de bedste hjertestartere er ikke nok, hvis ingen er til stede til at bruge dem. Hjerteløbere er frivillige, der rykker ud med hjertestartere, når der sker et hjertestop i nærheden. De kan ofte nå frem, før ambulancen gør, og dermed redde liv. Derfor vil jeg også foreslå, at vi i Favrskov sætter gang i en kampagne, der skal få flere til at melde sig som hjerteløbere. Jo flere vi har, jo større er chancen for, at hjælpen når frem i tide.
Det handler om at øge trygheden for os alle sammen. Med flere hjertestartere, bedre adgang til dem og flere hjerteløbere kan vi gøre en reel forskel i Favrskov. Hjertestop rammer hver dag 13 danskere, og med den rette indsats, så kan vi øge chancerne for overlevelse markant.
Vi kan lade os inspirere af projekter som Nordstart, hvor man gennem samarbejde mellem kommuner og private fonde har formået at forbedre adgangen til hjertestartere betydeligt.
Mit forslag kræver ikke store summer, men det kan redde liv. Lad os handle nu og sikre, at ingen i Favrskov skal være for langt væk fra hjælp, når minutterne tæller.
Jeg håber, at byrådet vil bakke op om mit forslag, så vi sammen kan vi skabe en tryggere hverdag for alle i vores kommune.