Missen flyttede ind: »Hvor svært kan det være?«
Tinne Fisker fra Stilling fylder 70 år i dag, fredag 30. august.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Der var engang, hvor meget var anderledes. Vi levede fredeligt og roligt i et land uden høje bjerge, lige indtil Tinne kom på tværs.
Det skete en dag for mange år siden, hvor tre livsnyder var på vej i bil til en ferie på Strynø, da en af livsnyderne – vi kan jo kalde ham Niels – bekendtgjorde, at han lige skulle ringe hjem for at få lukket ”gammel mis” ud.
det viste sig dog hurtigt, at der nu var to misser på Bjarkesvej, og at den nye Tinne, men det var nu ikke noget, vi andre skulle gå så højt op i. Men nu var missen Tinne flyttet ind hos diplomaten på Bjarkesvej, og siden har ingen set ”gammel mis”.
Vi opdagede hurtig, at for Tinne var det at rejse at leve. Nu var vores land uden høje bjerge ikke stort nok, og hun talte varmt for blandt andet Thailand. I skrivende stund har vi været der op til flere gange.
En ting måtte vi lærer: Når hærfører Tinne er færdig med at spise, så skal vi lægge godt mærke til, hvordan hun vælger sine ord. Siger hun ”I’m done”, betyder det at ”jeg er mæt og har det godt”, men siger hun ”DONE”, er det med at få lettet røven og komme videre, for så ryddes bordet for alt spiselig.
Det kom helt bag på mig første gang, jeg var med ude og rejse. ”DONE” blev der sagt, men jeg fortsatte med at nyde maden indtil det gik op for mig, at jeg var den eneste der sad tilbage og spiste.
Tinne var i fuld gang med at rydde bordet, og efterhånden som jeg ikke skulle bruge tingene mere, lige så hurtig røg de væk. Jeg lærte at ”DONE” betyder ”kom nu vi skal videre”.
Okay, men der er nu også fordele ved det, nemlig at vi når at få set mere på vores ture.
Tinne regerer i køkkenet, og jeg vil da gå så vidt som til at kalde hende for ”Dronningen af køkkenet”. Det falder hende nemt og det udtrykker hun også selv med et ”Hm nemt”.
Jeg var engang inviteret til spisning, og da jeg på min vej kører forbi en vejbod, skulle jeg lige købe noget persille. Det er så ikke min spidskompetence. Der var kun en stor pose tilbage, og den købte jeg.
Da Tinne så posen med persille udbrød hun: ”Jamen Usse, det var kun et bundt, du skulle købe! Nå, men resten kan jo bare fryses så har vi til hele vinteren, hvor svært kan det være, der er altid en løsning.«
Tinne er hurtig, der er ikke langt fra tanke til handling. En af de mere morsomme var under vores besøg på restaurant Running Tapas, hvor der kører et bånd rundt mellem bordene med maden. Men Tinne kunne ikke vente til maden kommer over til os, så hun rejser sig op og snuppede maden fra båndet ved siden af. Det vakte en del morskab i restauranten, og vi fik mad før ALLE andre. Vi andre kunne nu godt havde ventet, til det blev vores tur.
Tinne har stor indflydelse på sine omgivelser, og hun hjælper gerne af et godt hjerte både familien, venner og bekendte. Det er lige meget hvem, hvis der er brug for hjælp, så deles der gavmildt ud.
Ingen opgaver er for små eller for store, lette eller tunge. Næsten alt påtager Tinne sig. Man fristes ligefrem til at sige, at hun er med over alt, og at hun ikke er bange for at involverer sig i hvad som helst. Om det så er arrangementer i Stilling Kirke, Sølund Musik-Festival eller Smukfest.
70 års dagen fejres hjemme i haven på Bjarkesvej. Om Tinne tager ordet ”DONE” i sin mund denne dag, må tiden vise, men hvis det sker, er det bare med at få benene på nakken og komme ud af haven, for så er festen slut.
Nå... – jeg ville jo bare skrive tillykke med fødselsdagen, Tinne.