Det handler om fremtidens muligheder, ikke privat ejendomsret!
I debatten om Kolindsund skal vi fokusere på ansvar og miljø, ikke ejendomsret og modstand, mener debattøren.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»I forbindelse med byrådets beslutning om at udtrykke principiel støtte til en gendannelse af Kolindsund og lade administrationen kontakte Norddjurs Kommune vedrørende et eventuelt samarbejde samt indlede en dialog med lodsejerne, i Kolindsund, har både Dansk Folkeparti, Velfærdslisten og Venstre, i Syddjurs, været ude med riven.
Der er åbenbart mange, der undrer sig over, at byrådsgruppen i et borgerligt parti, som det Konservative Folkeparti kan gå ind for den slags.
Personlig kan jeg blot sige, at jeg som medlem af Kolindsunds Venner, Natur-, teknik- og miljøudvalget, samt bestyrelsen i AquaDjurs har interesseret mig en del for vand. Både i og udenfor Kolindsund. I og med at Kolindsund afvander ca. halvdelen af Djursland, er det relevant at se på – Selv hvis vi vælger, at se bort fra alle de natur-, miljø- og klimamæssige aspekter i sagen.
Selvfølgelig har en genopretning af de naturlige kredsløb en konsekvens. Det har også en konsekvens, hvis vi vælger at lade stå til.
Derfor imødeser jeg handling, så vi kan få undersøgt konsekvenserne af en eventuel gendannelse.
Den 16. januar 2024, bragte JyllandsPosten en artikel, af Lars Fram og Klaus Dohm, om John Eriksen som driver landbrug i Kolindsund. Nedenstående er uddrag derfra:
Lad nu være med at gøre det til en diskussion om for eller imod landbrug. For eller i mod privat ejendomsret.
”Han mener, at livet her er »formidabelt«, men det er langtfra sikkert, at familietraditionen kan fortsætte. For en ny våd virkelighed truer. Den kan i yderste konsekvens føre til, at gården ender med at ligge på bunden af en sø.” og sidst i artiklen: ”»Nu skal vi have taget en masse landbrugsjord ud af drift, og man spørger derfor om, hvorvidt man skal putte vand i Kolindsund igen og på den måde redde hele Djursland. Og man kan få alt det jord taget ud, man vil – det kræver blot, at ejerne bliver holdt skadesløse. Hvis man kommer med en pose penge, der er stor nok, så kan man få det ordnet på en formiddag,« lyder hans besked til de politikere, der lige nu har travlt med at tage landbrugsjord ud af drift.”
Nu hvor regeringen vil stille 40 milliarder til rådighed til Grøn Trepart, mener jeg, at det er rettidig omhu, at få vurderet om Kolindsund kunne spille en rolle i den forbindelse.
Lad nu være med at gøre det til en diskussion om for eller imod landbrug. For eller i mod privat ejendomsret. Det her handler om, at vi som politikere har et ansvar for at handle på de realiteter der indtræffer. Vi har også et ansvar for de kommende generationer. Både i og udenfor landbruget.«