Fortsæt til indhold

Var det dét?

Debat
Berit Schelde ChristensenSognepræst i Hasle

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Var det dét? Det spørgsmål er der flere, der stiller sig selv, når man kommer midtvejs i livet. Eller måske bliver man nærmere stillet overfor det. Som kom det fra en indre stemme, man ikke har lagt mærke til før. Eller igennem en uro – en fornemmelse – en indskydelse. Spørgsmålet kan melde sig brat. Eller det kan komme langsomt snigende ved tærsklen til den anden halvdel af livet. Var det dét?

Måske prøver man at lukke munden på det. Stop nu! Jeg har det jo godt. Jeg er så privilegeret. Er jeg ikke bare møgforkælet, hvis jeg beklager mig, eller føler mig trist og vil forventer ”mere”?

Men hvad nu, hvis det ikke bare skyldes, at du er et privilegeret, navlebeskuende midtvejs-menneske? Hvad nu, hvis det er en dybere stemme, der kalder? Guds stemme? Livets mysterium? Jeg ved, det kan lyde lidt vel langhåret! Og måske tænker du, at du ikke er sådan en type, der ligesom går og hører Guds stemme.

Men Guds stemme lyder ikke altid, som man måske forestiller sig. Guds stemme kan lyde som risiko. Som længsel. Som tillid. Som overgivelse. Som sjæl. Som almindelig sund fornuft. Som skæbne. Som kærlighed. Som en fremmed man føler, man kender dybt og intimt. Som dit dybeste selv.

Midt i livet kan det føles som om, man længes efter ”sig selv”. Ikke på en egoistisk eller narcissistisk måde. Men med en hellig længsel. Efter helhed. Hel-lighed. Hellighed. Vi genkender det fra verdens ældste myter og folkeeventyr og fra religioner. Grundfortællingen om, at der er noget, der kalder. En udlængsel. En nødvendig rejse. En transformation og nogen, der vender hjem på ny. Og som ny. Der er også altid noget, man må lægge bag sig, for at vinde det nye liv.