DN Syddjurs’ dobbeltspil forvirrer i vindmølledebatten ved Vosnæs
Hvordan kan DN Syddjurs pludselig støtte Vosnæs vindmøller efter tidligere skarp modstand, spørger debattør.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Som medlem af DN (Dansk Naturfredningsforening) i Syddjurs, og som borger i samme område, har jeg selvfølgelig fulgt med i planerne om at opstille 3 kæmpevindmøller på Vosnæs Pynt.
Når man opstiller tung industri i en naturperle som Vosnæs, og klos op ad et af de mest fantastiske områder i Danmark, så vil det selvfølgelig have en negativ effekt på både biodiversitet, landskabet og de mange mennesker som bor rundt om Kalø Vig.
Derfor har jeg ytret mine bekymringer overfor formanden for DN i Aarhus, Sebastian Jonshøj, og især overfor formanden for DN Syddjurs, Kim W. Olsen.
Det viste sig hurtigt, at Sebastian Jonshøj mener, at møllerne kun skal opstilles på noget gammel mark uden liv, og at det ikke ville påvirke området omkring møllerne. En bizar holdning, når man ser størrelsen på møllerne, og det omgivende landskab.
Til gengæld var Kim Olsen mere klar i mælet, ovenikøbet skriftlig via mail d. 28.5.24, hvor han skriver: »DN Syddjurs er i fuld gang sammen med byrådet at, få stoppet møllerne. Vi har valgt denne måde at protestere på, da vi ikke er enige med DN Århus. Vi skal gøre alt vi kan for at få projektet stoppet. Dbh Kim W.«
Men kort efter støtter DN Syddjurs pludselig opstillingen af møllerne. Hvorfor mon?
Det er underligt at se en formand for en lokalafdeling, der på den ene side bedyrer sin modstand mod et projekt, og i næste øjeblik bifalder projektet. Der har været afholdt borgermøde d. 30.5.2023, arrangeret af Foreningen mod vindmøller ved Vosnæs, hvor begge DN-lokalafdelinger var inviteret og hvor natur-, miljø- og landskabsproblematikkerne blev gennemgået.
DN Syddjurs har også været inviteret til et møde med bekymrede medlemmer, men har i begge tilfælde valgt ikke at dukke op. Til borgermødet kom der flere ”byrødder” fra både Syddjurs og Aarhus, som ikke er bange for at stå på mål for deres holdninger, eller få ny viden – det samme kan ikke siges om formændene for DN Aarhus og Syddjurs, som åbenbart gik i flyverskjul.
Alt i alt, har DN Syddjurs’ bestyrelse lagt alt ansvar fra sig, og måske skulle foreningen i fremtiden kun beskæftige sig med at arrangere kanoture ved Kolindsund
Jeg sidder med en dårlig smag i munden, fordi jeg havde tiltro til, at Kim W. Olsen og de andre bestyrelsesmedlemmer ville vægte mennesker, landskab og biodiversitet ved Kalø Vig højre end et luftigt projekt, som ikke engang er klimavenligt eller -gavnligt. Jeg havde tiltro til Kim W. Olsens ord.
Til sidst kan det nævnes, at Maria Gjerding, formand for DN, understreger at DN vægter borgerinddragelse højt - her burde den dokumenteret manglende borgerinddragelse i Vosnæsprojektet igen få DN til at vise mådehold.
Alt i alt, har DN Syddjurs’ bestyrelse lagt alt ansvar fra sig, og måske skulle foreningen i fremtiden kun beskæftige sig med at arrangere kanoture ved Kolindsund – hvis Sebastian Jonshøj ellers giver dem lov.«