Demokratiets tjenere eller vindmølleprojektets medløbere?
Formand Kim Withen-Olsen taler om demokrati, men hvor er dialogen med DN Syddjurs’ medlemmer, spørger debattør.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Den 7.9.24 er Kim Withen. Olsen, som formand for DN Syddjurs, citeret i et indlæg i Adresseavisen angående vindmølleprojektet ved Vosnæs, et indlæg som jeg bl.a. ser som et svar på min kritik af det holdningsskred, som er sket i bestyrelsen.
Kim Withen. Olsen forklarer, at årsagen til at DN Syddjurs nu bakker op om projektet, er et ændret flertal i bestyrelsen, og bruger i den sammenhæng ordet demokrati flere gange.
Nu er vi ikke så vant til borgerinddragelse og demokratiske principper, når det gælder Aarhus Kommune, og den måde man vil tromle vindmølleprojektet igennem på.
Derfor undrer det mig også, at Kim Withen. Olsen ikke forklarer, hvad der har ændret sig i forhold til projektet, udover at der nu er et flertal som er for projektet.
Møllerne vil stadigvæk få en yderst negativ konsekvens for biodiversiteten ved Vosnæs og for Kaløvigområdet, hvor det vil påvirke rigtig mange mennesker – og møllerne vil kun have en gavnlig virkning for opstilleren, og ikke for klimaet da CO2 besparelsen for netop disse vindmøller er forsvindende lille i Aarhus Kommunes klimaplan.
Vi er flere menige DN-medlemmer, både fra DN Syddjurs og fra DN Aarhus, som har inviteret de respektive afdelingers bestyrelser til kaffe og markvandring ved Vosnæs, med et ønske om at lufte vores bekymringer for biodiversitet, landskab og mennesker og et stort ønske om dialog. Vi har også inviteret til borgermøde d. 30.5.24 på Skæring Skole, men har ikke fået nogen tilbagemelding fra de respektive lokalafdelinger.
Derfor undrer jeg mig i mit stille sind over, at Sebastian Jonshøj fra DN Aarhus gerne vil mødes med opstiller af vindmøllerne, men ikke med de medlemmer, som DN jo påstår er så vigtige for foreningen – og at DN Syddjurs åbenbart heller ikke finder deres medlemmer så vigtige, at de vil mødes med dem.
Hvad er det, som opstiller af vindmøllerne, kan tilbyde, siden medlemmerne ikke bliver hørt og skal holdes i armslængde? Hvor er demokratiet i det?«