Fortsæt til indhold

Vi har brug for et mødested i Hammel til ensomme flygtninge og ensomme danskere

I Hammel er der en del flygtninge. Først og fremmest fra Ukraine, men også andre lande.

Debat
Bendt Lund NielsenNørregade 5a, st. th. 8450 Hammel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mange fra Ukraine er enormt dygtige til at producere smukke ting: Kunst, tøj og god mad. Og det samme gælder for eksempel også folk fra Rumænien. Er det ikke muligt, at Favrskov Kommune kan hjælpe med at opbygge et lille mødested i Hammel? Der er også mange danskere, der har behov for et mødested, og vil vi for alvor sige integration, så betyder det, at vi må samtale, fortælle om hinandens kulturer og så videre. Netop i en verden med krig og ondskab er det nødvendigt.

Jeg er sikker på, at mange flygtninge og danskere vil være frivillige og hjælpe med både indretning og daglig drift. Der er mange ildsjæle i Hammel, og både danskere og flygtninge har brug for oplevelser. Det oplever jeg med ældre. Jeg tror, at de fleste plejehjem er dygtige til omsorg og aktiviteter, men alligevel er der ensomme. Der er i øvrigt også børn og unge, der er ensomme. Og der er selvfølgelig ensomme flygtninge.

Mødes vi, fjerner vi noget af ensomheden og måske en angst. Angst for det ukendte og krigenes virkninger. Vi er alle Guds børn på jorden, og vi skal mødes. Tak til kirken i Hammel, Red Barnet, Røde Kors, Kirkens Korshær og mange andre. Uden frivillige vil kommunen miste meget.

Jeg håber inderligt, at kommunen vil tage mit forslag seriøst og sige ja. Og jeg er som sagt sikker på, at mange i Hammel vil bakke om ånden fra Grundtvig. Det levende ord og mødet med andre. Det er nødvendigt.

Vi skal gøre Favrskov til den bedste kommune i landet.