Norddjurs har masser at byde på - og nu kan folkeskoleeleverne udforske det
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
De fleste på min alder kan huske, at man i folkeskolen tog på lejrskole. Det var nogle dage, hvor man sammen tog ud og oplevede et stykke af Danmark og byggede det sociale bånd i klassen.
Dette har i de seneste år ikke været en del af folkeskolerne i Norddjurs Kommunes hverdag. Så sent som for et par uger siden var dette emne igen oppe til et forældremøde, som jeg deltog i på Auning Skole, hvor det blev forklaret, at i Norddjurs har man ikke penge til at lave en lejrskole som i gamle dage, og det, synes jeg, er rigtigt ærgerligt, men skolerne har simpelthen ikke haft økonomi til dette, og der har i stedet ofte været små overnatningstiltag på skolen med forældreopbakning.
I de sidste års budgetforhandlinger ved jeg, at vi socialdemokrater har forsøgt at få dette med i de økonomiske prioriteringer, men uden held. Men der er blevet kæmpet videre, og i år er det lykkedes. Der er tilført økonomi til, at alle folkeskoler i Norddjurs Kommune kan komme på lejrskole, og et stort ønske gik i opfyldelse med denne tekst.
Der afsættes midler i 2025 og i overslagsårene til lejrskole for alle elever i de almene 7. klasser i folkeskoler i Norddjurs Kommune, startende i indeværende skoleår fra 2025.
Lejrskole i Norddjurs’ folkeskoler har flere formål, blandt andet at styrke klassefællesskabet og trivslen på en let tilgængelig måde ved at besøge Norddjurs Kommunes eneste ø, Anholt, som primær destination. Såfremt en skole eller skoleklasse foretrækker en anden destination, er denne selv ansvarlig for planlægning og finansiering af eventuelle merudgifter.
Personligt håber jeg, de fleste skoler vælger at udforske Norddjurs Kommunes fjerneste destination. Nemlig den skønne ø Anholt, som er en kæmpe oplevelse i vores egen kommune.
Norddjurs har masser at byde på, og eventyret ligger lige rundt om hjørnet! Nu vil jeg som far til tre børn glæde mig over denne mulighed og takke alle, der har kæmpet denne kamp!