Gudenåplanen er et fremragende eksempel på samarbejde, der giver mening
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Otte kommuner har sammen besluttet sig for at ændre det danske landkort. Ud med marker og dræn, ind med Danmarks største sammenhængende naturområde. Gudenådalen og Randers Fjord skal bringes i spil til gavn for borgere, natur og vandmiljø.
Gudenåplanen kaldes det. Her præsenteres ambitioner om at udtage over 100.000 hektar lavbundsjorde, føre Gudenåen tilbage til sin oprindelige form og skabe meget bedre vilkår for vandmiljø og naturen generelt. Det er for mig at se et fremragende projekt, jeg som Europa-Parlamentariker valgt i Midtjylland støtter fuldt op omkring.
Der er brug for det. Vores fjorde og åer hiver efter vejret og råber efter hjælp. De nyeste tal viser, at iltsvindet i danske fjorde og kystvande er det værste i 22 år. Kun én gang er der målt værre iltsvind.
Derfor er det befriende, når folkets repræsentanter tager ansvaret på sig. Slår et stort brød op og viser vejen derhen. Gudenåplanen står på skuldrene af flere store lovgivninger, både national og fra EU, der den seneste tid endelig har sat naturen over økonomisk profit. Regeringen præsenterede den grønne trepart, som nu skal ud og virke i virkeligheden. Det er ambitionerne fra den grønne trepart, som Gudenåplanen nu viser, hvordan konkret kan blive til virkelighed.
Men også i EU har vi præsenteret lovgivning, der forpligter medlemslandende på at prioritere naturen. Både naturgenopretningsloven og vandrammedirektivet sætter standarder, som de 27 lande i EU er nødt til at leve op til. Når Gudenåplanen bliver ført ud i virkeligheden, kan det være et vigtigt skridt på vejen til, at Danmark overholder de aftaler, vi har forpligtet os til.
Nu skal de store ambitioner understøttes af konkrete handlinger. Der skal findes finansiering, både national og international. Naturen og klimaet har brug for hjælp hellere i dag end i morgen. Jeg ser frem til at følge processen og som repræsentant i EU-systemet gøre, hvad jeg kan for at bakke op om projektet.