Svar til Nina Vetter: Jeg vil tage sagen om en marin nationalpark op igen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Allerførst tak for din og jeres kamp for vores havmiljø. Det er afgørende, at der er nogle, der kaster sig ind i kampen, da havets tilstand er virkelig skidt. Også i området omkring Djursland.
Jeg vil også gerne takke for vores møde kort før sommerferien. Jeg synes, vi gik derfra med positive takter.
Jeg må dog komme med en indrømmelse. Tiden efter sommerferien har primært været brugt på budgetforhandlinger i Syddjurs, og derfor er forespørgslen til de andre partier i forhold til at arbejde for en marin naturnationalpark gået lidt i glemmebogen. Som du måske har set i pressen, har jeg i stedet været aktiv i debatten om at sikre en tilstrækkelig indsats fra regeringens side i forhold til vandmiljøet - det vil jeg fortsætte med.
Din henvendelse har gjort, at jeg har rakt ud til udvalgsformanden, Kim Lykke Jensen, der kunne minde mig om, at sagen har været politisk behandlet i Byrådet i september 2021. Her var der ikke enighed i Byrådet. Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet stemte for, mens Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige stemte imod. Radikale var på dagen fraværende. Derfor er det besluttet i Byrådet.
I samarbejde med udvalgsformanden vil jeg prøve at tage sagen op igen. Særligt aktuelt er det, da vi lige nu arbejder med en strategi for Havsamarbejdet, hvor det har mulighed for at indgå.
Til slut skal det nævnes, at det også er naturligt at række ud til Norddjurs og til fiskerierhvervet for at kunne lykkes med at oprette den maritime naturnationalpark. Det vil vi også gøre.
Jeg ser frem til fortsat god dialog. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive.