Fortsæt til indhold

Denne klumme er til dig, som har svært ved at holde fri

Debat
Hans Christian Vindum PettersonÅrhus Valgmenighed

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mange af os har glemt, hvad det vil sige at holde fri. Og hvor vigtigt det er. Vi holder måske pauser fra arbejdet, men holder vi ”fri”?

Jeg er bestemt ikke en helgen, men jeg prøver. I 2022 lærte jeg på den hårde måde, hvad det vil sige at nå sin grænse. Hjertet hamrede, tankerne myldrede, irrationel frygt overvældede mig. Det blev en kropslig påmindelse om hvorfor Gud i de ti bud beordrer os til at holde hviledage. Det er ikke en begrænsende regel, men en ramme der tager hensyn til vores medfødte begrænsninger.

Som mange andre, har jeg for sent måttet lære at mærke efter og leder fortsat ofte efter balancen mellem arbejde og hvile. Men hvem kan jeg lære det af? Lige efter den føromtalte passage i bibelen har jeg lagt mærke til noget. Gud tilføjer en forklaring:

”For på seks dage skabte Herren himlen og jorden, havet og alt, hvad der er i dem, men på den syvende dag hvilede han”.

Det var ikke for sin skyld, men for vores. Gud har ikke brug for en slapper, men vi har brug for forbilleder og derfor hvilede han. Hvis den Almægtige må hvile, så må du også.

Denne klumme er til dig, som har svært ved at holde fri.

Gud har ikke brug for en slapper, men vi har brug for forbilleder og derfor hvilede han. Hvis den Almægtige må hvile, så må du også

Så, hvordan holder vi bedst fri? Nogle af os har nemlig svært ved det. Når vi taler om hvile, tænker mange på sofaen, men hvile er meget mere. Jeg havde brug for at opdage og afprøve mulighederne, måske har du heller ikke fundet en god måde at holde fri endnu. Så her er et par forslag du kan overveje:

1. Fysisk hvile er at sove. Men det kan også være det modsatte - aktiv hvile. Måske har du brug for en lur? Eller at træne og få ro i kroppen på den måde?

2. Mental hvile handler om at give hjernen en pause fra input. Måske har du brug for at slukke for telefonen, være offline og i stedet læse en bog eller spille et spil?

3. Sensorisk hvile betyder at skrue ned for sanseindtryk. Måske har du brug for at trække dig ud i naturen, væk fra byen og være stille?

4. Kreativ hvile er at bruge tid på noget, der vækker din kreative side, men uden pres som mål og agendaer. Måske har du brug for en hobby, et håndarbejde?

5. Følelsesmæssig hvile er at få tid til at finde rundt i dit indre liv og være dig selv. Det kan med et menneske som får dine følelser til at falde til ro. Måske har du brug for at opsøge én der kender og kan rumme dig?

6. Social hvile er at tage en pause fra andres selskab. Nogle gange har vi brug for at være alene, mærke os selv og reflektere. Måske trænger du til det?

7. Åndelig hvile handler om at forbinde sig med noget, der er større end en selv, som kan give en fred, der overgår al forstand. Og det er ikke kun for troende. Alex Vanopslagh siger i en samtale om tro med Frederik Vad: ”jeg ville ønske jeg var troende, for jeg er overbevist om at jeg ville finde langt større mening i tilværelsen.” I samtalen fortæller han også, at han går i kirke og læser i bibelen. Uanset hvor du er med tro, så kan bøn og samtaler om tro give hvile. Måske har du brug for åndelig hvile fra at bære dig selv?

For mig har det været en rejse at finde ud af, hvad der virker. Det, der virker for andre er ikke nødvendigvis for mig. For tiden er mine fridage forbeholdt fire ting. Jeg lytter til Gud gennem bibelen, bøn, musik eller i stilhed. Jeg gør noget praktisk og løser både hyggelige og nødvendige huslige pligter. Jeg dyrker og ser sport. Jeg prioriterer særlig tid med børnene og konen. Sådan holder jeg fri fra hverdagen.

Hvad med dig? Hvordan holder du fri?