Aarhus Syd Motorvejen: Borgerindsats fører til hastighedsnedsættelse – en sejr for Viby og Stavtrup
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Efter flere års ihærdig indsats fra lokale borgere og politikere kan vi nu fejre et gennembrud i sagen om hastigheden på Aarhus Syd Motorvejen. Vejdirektoratet har meddelt, at hastigheden på strækningen mellem Hasselager og Viby bliver sat ned, og det er en vigtig sejr for dem, der bor langs motorvejen og dagligt mærker konsekvenserne af støj og trafik. Beslutningen er et resultat af vedvarende pres fra borgerne og en stærk fælles indsats, der går flere år tilbage.
For tre år siden tog jeg sammen med en gruppe borgere initiativ til en underskriftsindsamling, hvor vi satte fokus på behovet for hastighedsreduktion og bedre støjdæmpning langs Aarhus Syd Motorvejen. 727 mennesker skrev under og viste dermed deres støtte til sagen. Vi har siden da kæmpet utrætteligt videre, og i utallige henvendelser til politikerne på Christiansborg har vi insisteret på, at der skulle gøres noget ved problemet.
Kampen om hastighedsnedsættelsen kulminerede i et åbent brev, som jeg skrev til transportministeren, der blev bragt i Jyllands-Posten, og som satte yderligere fokus på vores ønske om forbedringer. Dette sammen med at tidligere rådmand Steen Stavnsbo, Metin Lindved Aydin og jeg selv rettede officiel henvendelse. Nicolai Bang der overtog har også gentagende gang fulgt op.
Et vigtigt første skridt – men vi er ikke i mål endnu
Hastighedsnedsættelsen er et vigtigt første skridt, men vi er langt fra færdige. Vi fortsætter med at kæmpe for yderligere støjdæmpning, herunder opførelse af støjværn, som kan gøre en mærkbar forskel for beboerne langs motorvejen. Under budget fandt vi en løsning til Stavtrup, men Viby skal også med.
Denne hastighedsnedsættelse viser dog, at borgernes stemme kan gøre en forskel, når vi står sammen og holder fast i vores krav. Vores arbejde har nu givet resultater, men jeg ved godt, at der stadig er meget at gøre for at sikre et roligt og trygt lokalmiljø.
Men det er en sejr for borgene og et eksempel på, hvad der kan opnås gennem fælles indsats og vedholdenhed. Processen har været lang, men resultatet viser, at det nytter at kæmpe.