Fortsæt til indhold

At gøre Thorsvej til omfartsvej i Ry uden hastighedsbegrænsning er ikke grøn klimapolitik

Debat
Inge MikkelsenThorsvej 57 8680 Ry

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Siden Romklubben i 1972 udgav sin rapport ’grænser for vækst’, har jeg været opmærksom på miljø- og klimaproblematikken.

Men skal jeg sortere mit affald i uhåndterbare beholdere, undlade at spise kød og rejse med fly, når jeg siden Thorsvejs genåbning tidligere på året kan iagttage, hvordan biler suser afsted med en fart, som var Thorsvej en motortrafikvej?

Jeg har forsøgt på bedste aktivistmanér at placere en havetrailer ude på vejen. Jeg blev vist politianmeldt, for politiet dukkede op på min matrikel hele tre dage i træk. Men ellers har jeg ikke set dem på Thorsvej i 2024.

Bøder kunne ellers være en kæmpe indtægtskilde for politiet med de hastighedsovertrædelser, jeg hele tiden kan iagttage.

Det skyldes selvfølgelig, at trafikforhindringen ved nr. 56 er blevet fjernet. Mange biler kører, som de skal og overholder hastighedsreglerne. Andre gasser meget op og larmer derudaf. Uden at tænke på, at der altså bor borgere i husene tæt på vejen, der måske ikke synes, at det er evig dejlig med trafiklarmen fra de mange biler med store brede larmende dæk.

Tesla er rigtig slem, på linje med større biler af kendte bilmærker. Køb dog hellere deres biler end den storskrydende kryptobarons.

For et stykke tid siden hørte jeg på P1-morgen om en undersøgelse, hvis konklusion er, at det eneste, der hjælper mod trafik støj er hastighedsbegrænsning og stjøværn.

Det var så slemt over sommeren, at jeg ikke har kunnet tilbringe min rekreation efter en operation udenfor på grund af trafikstøjen.

Jeg ser da også, at på Randersvejbakken er der blevet sat støjværn op. Hvorfor er vi på Thorsvejbakken ikke blevet tilbudt støjværn mod trafikstøjen? Ja, allerbedst ville det være med genetablering af trafikforhindringen ved nr. 56.

I denne tid kan jeg jo se, hvordan håndværkerbilerne ved min genbo får bilerne til at sænke farten, og måske endda også at bremse op. Derovre larmer det selvfølgelig, men den støj er til at holde ud.

Der ligger ikke kæmpestore kloakrør i vejen. Disse medvirker sammen med vejasfalten til den rungende lyd i hos mig hver gang, der kører alt for store lastbiler og biler med partikelforurenende dæk forbi.

Det var så slemt over sommeren, at jeg ikke har kunnet tilbringe min rekreation efter en operation udenfor på grund af trafikstøjen. Det kan ikke være meningen, at man skal tilbringe sin sommer bag lukkede døre og vinduer på grund af kontinuerlig trafikstøj.

Eller kommunen vil måske på sin regning sende mig til psykolog for at bearbejde den stress og det mavesår, jeg har oparbejdet over sommeren? For diverse undersøgelser viser, at der kan være rigtig mange følgesygdomme af trafikstøj.

Jeg sælger ikke mit hus som en dame på Randersvej har gjort det på grund af trafikstøj. Der bygges i selve Ry kun høje huskolosser med fladt tag og lejligheder uden have, som jeg ingensinde vil bo i. Man skal have bil for at bo på Kildebjerg. Byg rækkehuse med plads til have, ikke for tæt på hinanden. Det har mange råd til, når store huse sælges.

At gøre Thorsvej til omfartsvej i Ry uden hastighedsbegrænsning er ikke grøn klimapolitik. Den kan næppe blive mere sort.