Debat: Jeg håber, Anders Winnerskjold går op i mere end bare fodbold
»Jeg ved ikke, om man kunne forstille sig, at AGF om mandagen skulle ringe rundt til naboklubber og spørge, om man ikke lige kunne låne et par spillere til søndagens kamp.«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Den gamle borgmester gik. Han synes bedst om fodbold, og det ser ud til, at vi kommer til at betale mange penge – et par hundrede millioner – for, at vi kan få set fodbold på et ordentligt stadion.
Vi har fået en ny borgmester. Mit håb er, at han vil være interesseret også i andre dele af kulturen end fodboldkulturen – fx også den klassiske musik.
Aarhus har et fremragende symfoniorkester, og enhver, der har hørt dem, ved, at de spiller formidabelt under den nyansatte dirigent. Problemet er bare, at de ikke har fastansatte på alle instrumenter, og ikke er fuldt besatte med strygere til at kunne spille et musikrepertoire efter ca. 1850.
Det synes nogle måske er en fordel, dem, der blot ønsker at høre Beethoven og Mozart. Derfor må der til hver koncert hentes musikere ind fra nær og fjern for at fylde de huller ud, hvor der ikke er fastansatte musikere.
Der bor godt og vel 350.000 mennesker i Aarhus. I Leipzig i Tyskland bor der godt 580.000 mennesker, men i Leipzig har de tre fuldt besatte symfoniorkestre
Den tidligere dirigent, Marc Soustrot, kaldte orkesteret et ”telefonorkester”.
Når man vidste, hvad der skulle spilles torsdag aften, ringede man rundt til andre orkestre for at høre, om de kunne undvære et par stykker, man lige stod og manglede.
Jeg ved ikke, om man kunne forstille sig, at AGF om mandagen skulle ringe rundt til naboklubber og spørge, om man ikke lige kunne låne et par spillere til søndagens kamp. Prøv at forestille, hvordan sammenspillet ville være med nye folk hver spilledag. Der gælder det samme for et fodboldhold, som for et orkester, man skal være sammenspillet for at kunne præstere det ypperste.
Der bor godt og vel 350.000 mennesker i Aarhus. I Leipzig i Tyskland bor der godt 580.000 mennesker, men i Leipzig har de tre fuldt besatte symfoniorkestre.
Skulle vi så ikke få råd til bare et enkelt helt symfoniorkester med fuld strygerbesætning, når vi har råd til at give så mange penge til fodbold?
Mange vil måske sige, at det er kun for de få, og pengene kan bruges bedre på ældre, skoler, sundhed osv. osv. – I kender remsen! Jo, men hvis jeg nu ikke vil ind på det nye stadion for at se AGF spille, så skal jeg ligesom forfærdelig mange andre mennesker alligevel betale til gildet, når den nye borgmester får mediernes opmærksomhed, og båndet skal klippes over til de nye faciliteter.
Der er ikke så mange muligheder for en ”photo-opportunity” for en borgmester ved at kunne bemande et orkester fuldt ud – desværre, for så ville der nok falde flere penge af.
Musikere er billige, deres løn ikke noget man bliver fed af, så har vi ikke råd til det? De bidrager allerede flittigt til, at der kommer masser af penge i kommunens kasse, når folk kommer fra nær og fjern, endda Danmarks Radio, for at optage og høre det fremragende orkester.
Derved lægges mange penge i kassen hos hoteller, restauranter og butikker. Aarhus bør være en kulturhovedstad med et helt symfoniorkester, som resten af landet valfarter til i endnu større omfang end nu.
Jeg håber, den nye borgmester vil kigge på andre kulturområder end fodbolden.