Hvorfor bruger Favrskov mere antipsykotisk medicin end de fleste andre kommuner?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Forleden deltog jeg i et temamøde om demens, som Ældrerådet i Favrskov havde arrangeret. Noget af det, der fyldte meget på mødet, er Favrskovs brug af antipsykotisk medicin til vores demente medborgere. Jeg forstår godt bekymringen. Favrskov er nemlig blandt de kommuner, der hyppigst benytter antipsykotisk medicin.
Hvert år undersøger Nationalt Videnscenter for Demens omfanget af kommunernes brug, fordi der er tale om medicin, som skal benyttes med stor forsigtighed på grund af risiko for hyppige og svære bivirkninger. Den seneste undersøgelse bygger på tal fra 2023. Den viser, at i Favrskov modtager 25,4 procent af de demente borgere over 65 år antipsykotisk medicin.
Tilbage i 2016 blev man i Folketinget enige om en demenshandlingsplan, som blandt andet har det mål at halvere forbruget af antipsykotisk medicin frem mod 2025. Det er lige om lidt, og der er stadig lang vej. Der er langt fra Favrskovs 25 procent til de 10 procent, som er den landsdækkende målsætning i demenshandlingsplanen.
Jeg er ikke ekspert, så jeg skal på ingen måde kloge mig på, hvordan den enkelte medicineres, men jeg vil alligevel tillade mig at undre mig over, at Favrskov på den måde stikker ud i undersøgelsen. Har vi en anden opfattelse af, hvordan demente skal behandles, end man har i mange andre kommuner? Bliver tilfældene registreret på en anden måde i Favrskov end i andre kommuner?
Temamødet forleden og tallene fra Nationalt Videnscenter for Demens rejser en række spørgsmål, som jeg som byrådsmedlem og medlem af Favrskovs social- og sundhedsudvalg kommer til at spørge ind til. Jeg kunne sagtens stå med hammeren og banke, men i stedet ønsker jeg en konstruktiv dialog med forvaltningen og mine byrådskolleger, så vi sammen arbejder for at få brugen af antipsykotisk medicin nedbragt. Det er værd at bemærke, at vi i byrådet har afsat penge på næste års budget til at kunne ansætte en demenskonsulent, og jeg håber, at det kan være med til at rette fokus på at få medicinforbruget nedbragt.