Fortsæt til indhold

Debat: Der er sket alt for få rettelser i solcellesag – mon der bliver lyttet mere til borgerne i næste høringsfase?

Debat
Simon Buus OlsenByrådsmedlem for Liberal Alliance i Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

På seneste byrådsmøde behandlede vi sagen omkring igangsættelse af et monstrøst stort solcelleanlæg på et 300 hektar stort område, hvor 250 hektar skal plastres til med solceller, klos op af tre byer med mange berørte boligejere.

Liberal Alliance kunne ikke bakke op om igangsættelsen, da vi efter forhøringen har kunnet konstatere at der ikke er opbakning til projektet i det nuværende format, som blev forelagt os. Der er simpelthen sket alt for få rettelser fra oprindeligt projektforslag, til det nuværende, ovenpå en forhøring.

Når jeg læser høringssvarene, er det relativt få, som faktisk mener vi bør skrotte anlægget fuldstændig, men der skal ske markante ændringer af projektet, hvis borgerne skal bakke op om det.

Fem hektar. Fem hektar er skåret i solcelledelen af anlægget. Og det bryster man sig med, at det er at lytte til borgerne. Jeg ved ikke om vi har læst de samme høringssvar eller været til det samme borgermøde i sin tid, hvis det er hvad der kom ud af den proces.

Når jeg læser høringssvarene, er det relativt få, som faktisk mener vi bør skrotte anlægget fuldstændig, men der skal ske markante ændringer af projektet, hvis borgerne skal bakke op om det.

Derfor har vi i Liberal Alliance heller ikke smækket med døren i forhold til at projektet kan blive en realitet, ej heller med vores mandater, men den kommende høringsfase skal være med markant mere lydhørhed overfor borgerne i området, end den forhøring der har været.

Man bør skære 100 hektar af det nuværende projekt, og i stedet erstatte det med skovrejsning. Helt som borgerne har ønsket sig i overvejende stil i første høringsperiode.

Det spiller nemlig også ind i den nyligt indgåede aftale omkring den grønne trepart, hvor der skal rejses markant mere skov rundt i landet, også i Favrskov. Det vil både gavne arbejdet omkring den grønne trepart, den grønne omstilling, og så vil det være med til at skabe en større lokal opbakning til projektet, fordi skovrejsning vil skærme de berørte borgere fra udsynet til anlægget. Altså hele tre ting på en gang, det er jo næsten som et Kinderæg.

Min fornemmelse er dog at byrådsflertallet ikke ønsker at lytte til det forslag, men håbet lever dog. Jeg håber dog, at projektudvikler og byrådsflertallet i den forestående høringsperiode vil lytte mere til borgerne end i den foregående. For det mener jeg ikke har været prangende, hvad det har ændret siden det oprindelige projekt kom på banen.