Stribe af spørgsmål om Kolindsund
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Avisen har bragt et debatindlæg omkring Kolindsund, som Hans Vangkilde stod bag. Indlægget havde overskriften ”En potentiel samfundsmæssig gevinst til 1,5 milliard”.
Jeg kunne godt tænke mig at få oplyst nogle tal fra dine beregninger, som du selv betegner som gætterier og forestillinger
Du giver i indlægget dit personlige bud på, hvad den totale udgift vil være for at genskabe hele området, så det igen bliver til en stor sø på omkring 2.500 hektar. Hele projektet forestiller du dig vil koste 1,5 milliard kroner. Af dette tal gætter du på, at 600 millioner til gå til at opkøbe/ekspropriere ejendommene i Sundet. Du nævner også, at de berørte landmænd skal tilbydes et favorabelt beløb for afgivelse af deres ejendomme. Det er da vist et helt nyt begreb/element, når der tales om ekspropriation af privat ejendom fra Statens/Samfundets side.
Jeg kunne godt tænke mig at få oplyst nogle tal fra dine beregninger, som du selv betegner som gætterier og forestillinger:
Hvordan fremkommer tallet på 600 millioner kr.?
Hvad koster den bro, som skal etableres tværs over søen fra Fannerup i nord til Fævejle i syd?
Hvad koster det at bortfjerne alle de berørte bygninger, broer, pumpestationer m.v.?
Hvad er udgiften til at sikre bestående veje og jernbanestrækninger fra Ryomgård til Grenaa?
Hvor stor er erstatningen for det driftstab, som skal ydes til de berørte erhvervsdrivende?
Hvor stor er erstatningen til de lodsejere, som har jord op til søen, og som bliver berørt af oversvømmelser?
Hvad er udgiften til nye dæmninger og sluser?
Hvad er udgiften til rådgivende ingeniører, geologer og andre eksperter, som skal involveres dels i planlægningen og dels i forbindelse med projektets gennemførelse.
Dette var blot et lille udpluk af spørgsmål til det totale regnestykke.
Jeg venter spændt på at se dine beregninger.
Til orientering for læserne bor Hans Vangkilde i Ebeltoft og er ifølge det nævnte indlæg ”indtil videre intens tilhænger af projektet Kolind Sø.”