Kolind Sund Sø – et projekt, der vil sætte Djursland på verdenskortet
Med Kolind Sund Sø vil Djursland opleve en betydelig økonomisk og miljømæssig forbedring, mener Hans Vangkilde i et svar til Jens Daugaard.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære Hr. Daugård,
Claus Wistoft har på et tidspunkt estimeret, at Kolind Sund Sø vil koste i omegnen af 1,5 milliard kroner. Han er en dygtig landmand og politiker, så hans udlægning hælder jeg mig foreløbig til.
Jeg er, ligesom dig, lægmand i denne sag og kan derfor kun bore i, hvad fagfolk har undersøgt om sagen. Vi kan indtil videre kun gisne om konsekvenserne ved dette projekt, men heldigvis skal der foregå en nøje analyse af eksperter på området. 12.000.000 kroner er afsat hertil.
Claus Wistoft har på et tidspunkt estimeret, at Kolind Sund Sø vil koste i omegnen af 1,5 milliard kroner.
Foreløbig menes det, at hektarprisen bliver ca. 240.000 kroner pr. hektar, eller i alt 600.000.000 kroner for 2.500 hektar. Broen vil da givetvis koste utroligt mange penge, måske 100.000.000 kroner. Således er der 800.000.000 kroner at gøre godt med til sanering af bygningerne i sundet o.l. En af gårdene er i øvrigt sat til salg for 80.000.000 kroner; hvad netto provenuet vil blive, aner jeg ikke, da det handler om, hvor stor gælden er på ejendommen.
Kan du dokumentere, at ejendomme op til søen vil blive belastet af oversvømmelser? For jeg aner det ikke.
Omkostninger til sikring af en effektiv infrastruktur i området bliver enorme, men er efter min mening et statsligt problem.
Væksten på Djursland vil i min optik blive betragtelig og vil på sigt tjene udgifterne ind.
Jeg har f.eks. det forslag, at Djurslandmotorvejen skal føres frem til Aarhus Lufthavn. Herefter minimum en motortrafikvej videre til Grenå. Denne vejstrækning skal helt selvfølgeligt føres uden om Trustrup.
At jeg har boet i Ebeltoft, håber jeg ikke diskvalificerer mig fra debatten, og ej heller da jeg er flyttet til Risskov.
Hvis jeg kunne svare eksakt på dine spørgsmål, var jeg da vist direktør for hele molevitten.