Når skilsmissen danser med rundt om juletræet
Nye romancer kræver timing; børns behov må komme før romantiske juledates for en perfekt jul.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Du kender det sikkert godt - julen er ikke det samme, som da vi selv var børn. Mest af alt fordi forventningerne ændrede sig i takt med, vi selv blev ældre, og hvor mange af os siden hen fik børn.
Vores lykke og glæde kom i stedet mere til at handle om at se forventningens glæde lyse op i vores børn og unges øjne og give dem en dejlig jul med gaver, som de ønskede sig, og det at være sammen som familie. På den måde er alt lige, som det skal være.
To juleaftener
Bortset fra at mange familier ikke længere er den ”kernefamilie”, de startede ud med at være. Sådan blev det heller ikke for min, og jeg husker tiden, hvor jeg selv var ved at blive skilt og en sælger, der var forbi familiens virksomhed, fejlagtigt forsøgte at trøste min ældste på seks år med, at »så får du to juleaftener«.
Jeg kigger på vores funklende juletræ, der står ved siden af sofaen, som jeg har indtaget med tæppet omkring mig, mens mørket hastigt falder på udenfor. Selv om mine børn er blevet store teens, så værner jeg stadig om at lade dem mærke julens magi og sitrende nærvær og ønsker, at de skal få en god og bekymringsfri jul.
Mit bankende julehjerte
Mit hjerte banker og har altid banket særligt for børn og unge. For mine egne og andres, og jeg er blandt andet optaget af børn og unge, hvis forældre er gået fra hinanden eller er ved at gå fra hinanden, og hvor skilsmissen kan danse med rundt om juletræet i mange år og gøre det svært.
Det er vigtigt at vi voksne har fokus på, at børnene bliver set og hørt i deres behov i tiden inden og efter en skilsmisse, og at deres forældre har givet dem tid. Tid til at være sammen i en ny familiekonstellation og tid til, at det en dag bliver naturligt, når man som mor eller far har mødt en ny partner. Tid til at vente til det rigtige tidspunkt, inden man vælger at præsentere vedkommende for ens børn og unge.
Er alt dette på plads, så er der støbt et fundament, man kan bygge videre på, og som åbner op for muligheden for at skabe en sammenbragt familie, hvor det at alle danse om juletræet og give hinanden gaver kan blive naturligt og betydningsfuldt.
Når julen forvandles til bekymring
Jeg har oplevet flere eksempler på, at dette er lykkedes, men jeg har desværre også set det modsatte.
Det, jeg oplever i disse situationer er ofte, at børnene her bliver ladt i stikken med følelser og behov, der bliver overset, og hvor mor eller fars behov bliver vigtigere.
Vores børns og unges trivsel er i høj grad et spejl på deres forældres handlinger. Når børn og unge fortæller, at de er holdt op med at glæde sig til jul, så flænser det mit hjerte, for sådan bør ingen børn og unge have det. Vi har ganske enkelt et ansvar overfor dem.
Nye kærlighedsrelationer og juledates
Selvfølgelig skal der være plads til de voksnes nye kærlighedsrelationer, men skal de have held med at lykkes, så bliver man først og fremmest nødt til at sætte sig i sit barn eller unges sted og være lyttende ind i deres følelser og behov, og nye romantiske relationer må aldrig blive på bekostning af ens børn.
Det betyder, at behovet for romantik nogle gange må vente, og selv om man brænder for at holde jul med den nye eneste ene, kan man blive nødt til at sætte sine egne behov til side. Der skal nok komme et andet tidspunkt, hvor dét scenarie måske er mere passende.
Hold for eksempel i stedet en juledate bare jer to, hvor du kan give din nye udkårne sin julegave og fortæl, at du glæder dig til den dag, I alle er klar til at holde jul sammen.
Når drejebogen mangler
Udfordringen med de mange skilsmisser og de nye forhold, der kommer i kølvandet, er, at vi oftest ikke har noget at sammenligne med, og at der som sådan ikke er nogen drejebog hverken for dig, der står i det eller for den store pukkelryggede familie, der er omkring.
Men så alligevel er der, for vi er mange fagfolk rundt omkring, der kan hjælpe med råd og vejledning til at få styr på fundamentet.
Om jeg selv får en god jul afhænger af glæden i mine børns ansigter. Det handler ikke om størrelsen på deres julegaver, men om følelsen af at føle sig set og hørt. Om de mærker deres forældres nærvær og ubetingede kærlighed. Om vi kan rumme deres følelser og behov.
Lige nu ringer der så mange børn og unge ind til Børnetelefonen, som netop ikke føler sig hørt og hørt i deres forældres skilsmisser eller nye romantiske relationer, og som i stedet sidder med ondt i maven.
Så kære forældre - lov mig at sætte dig i dine børns eller unges sted og lad deres behov om at få en god jul (og et godt liv) komme før dig selv, og er du i tvivl om hvordan, så har Børns Vilkår faktisk også en Forældretelefon.
Glædelig jul.