Fortsæt til indhold

Kun de overkloge kommentatorer tror vi bluffer – det gør vi ikke

Politik handler om mennesker og visioner for et bedre samfund. Vi skal sikre en retfærdig pensionsalder.

Debat
Leif Lahn Jensen (A)MF - gruppeformand for den socialdemokratiske folketingsgruppe

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grunden til, at jeg er socialdemokrat og for mange år siden valgte at gå ind i politik, er netop for at gøre en forskel. Vi skal altid huske på, at politik drejer sig om at have gode visioner for vores samfund, som netop giver danskerne et bedre liv. Politik handler om mennesker.

Her skal jeg da ikke nægte, at beslutningen om at lave retten til tidlig pension (Arne Pensionen) var noget, som jeg var utrolig glad for. Men når det er sagt, så vil jeg gerne videre derfra, med det store ønske at skabe en endnu mere retfærdig pensionsalder. For jeg mener ikke, den er retfærdig i dag.

I Socialdemokratiet laver vi politik, som holder i længden

Og her mener jeg, vi er nødt til at have en grundig debat om pensionsalderen, for hvis man spørger mig, så kan den ikke bare stige i det tempo, den gør nu. Det vil betyde, at langt flere falder fra, hvis vi ikke kigger på det igen.

I Socialdemokratiet laver vi politik, som holder i længden. Vi går op i kvaliteten og i at sikre os, at det vi fremsætter, er gennemarbejdet. Derfor vil vi heller ikke lade os forhaste og præsentere en halvfærdig løsning på de udfordringer, vi har med den stigende pensionsalder. Selvom der er nogle derude, som åbenbart mener, at det er bedre med en hurtig proces fremfor indhold af høj kvalitet. Nej, vi vil meget hellere tage os den tid, det tager at levere godt politisk håndværk.

For danskerne har fortjent en løsning, der holder. En pensionsordning, der både er retfærdig og realistisk. Og det undrer mig faktisk i høj grad, at der er nogle, der ikke tror på, at vi kan levere netop det. For det var jo lige præcis det, vi lykkedes med, da vi lavede Arne-pensionen. Der var også folk herude i landet, især blandt de kloge kommentatorer, der mente, at det var urealistisk af den ene eller anden grund. Flere kaldte det endda et bluffnummer.

Men fakta taler jo for sig selv. Vi lykkedes med aftalen og sikrede en ordning, hvor dem, der har ydet mest og haft det hårdest, kan trække sig værdigt tilbage fra arbejdsmarkedet. Som sagt har vi gjort det før, så derfor kan vi selvfølgelig også gøre det igen.