Julehandlens skjulte pris: Beboere og pendlere kæmper om pladsen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
En tidlig mandag december-morgen kl. 7.30, mens byen langsomt vågnede, kørte jeg rundt på Gasværksgrunden i jagten på en ledig p-plads. Det var som en scene fra en tragikomisk film. Pladsen var proppet, bilerne stod tæt sammen, og mange havde endda parkeret uden for båsene. Jeg snuppede den sidste ledige plads foran de fem andre biler, som også kørte i ring for at blive den heldige bilist denne morgen. Og lige på den anden side af broen?
En parkeringsplads ved Randers Regnskov, der stod gabende tom. Ironisk, ikke?
Som nytilflyttet til Randers elsker jeg bymidten – men de nye parkeringsregler ved Regnskoven har fået mig til at ryste på hovedet af både frustration, forvirring og skuffelse. Hvorfor skal vi, byens pendlere og beboere, der dagligt handler i butikkerne og holder byen i gang, presses væk fra en plads, der tidligere var en gave til os alle?
Før de nye regler havde vi en fantastisk løsning – gratis parkering hele dagen, som blev flittigt brugt af både pendlere og beboere, mens turister og handlende også kunne finde pladser uden problemer, på alle tidspunkter af døgnet. Det fungerede. 1-0 til Randers. Nu er alt lavet om for at frigøre pladser til julehandlen. Men ærligt talt – hvem starter julegaveindkøbene klokken 7.30 en mandag morgen?
Det er ærgerligt, at vi nu bliver henvist til fyldte pladser, mens regnskovens parkeringsplads står øde hen. Det skaber ikke bare frustration, men også trafikkaos, og det får mig til at spørge: Er det virkelig den bedste løsning byrådet og Cityforeningen kunne finde på?
Randers er en fantastisk by med en midtby, som mange af os holder af. Den har en charme, som et storcenter aldrig vil kunne matche. Især her i december blomstrer midtbyen, og julemarkedet ved Operaen samt de mange juleaktiviteter skaber en fantastisk stemning og tiltrækker masser af mennesker. Det er den slags kulturelle initiativer, vi skal satse på, hvis vi vil tiltrække besøgende – ikke halvhjertede parkeringsrestriktioner, som kun skaber problemer andre steder. Jeg kunne have lavet mange hyggelige julestunder for de penge, der er afsat til juleparkeringen.
Jeg læste i byrådets dagsorden, at forvaltningen faktisk anbefalede ikke at indføre juleparkering. Det gør det endnu sværere at forstå, hvorfor politikerne valgte at ignorere denne vurdering. Forvaltningens pointe er, at mange af parkeringspladserne ved Regnskoven allerede er gratis fra 1. september til 31. maj (tidligere inklusive december måned). De bliver brugt af pendlere, men bliver ledige til besøgende og handlende fra midt på eftermiddagen og i weekenderne. Det betød, at der allerede var en god balance, som den nye model nu har forstyrret.
Juleparkeringen begynder at ligne et reklamestunt fra Cityforeningen, da p-infosystemet viser, at der er mindst 30% ledig parkeringskapacitet i Randers Midtby – og derfor ikke er behov for at indføre 3 timers gratis juleparkering.
Så her er mit opråb: Lad os værdsætte pendlere og beboere, der elsker Randers og bidrager med både arbejdskraft og handel. Vi er ikke problemet – vi er en del af løsningen. Vend tilbage til den gamle parkeringsmodel, eller find en løsning, der fungerer for alle, så julefreden kan sænke sig over midtbyen igen.