Fortsæt til indhold

Lad Fadervor fylde dit sind i det nye år

Debat
Marie-Louise Lieberoth WadumSognepræst i Skejby og Lisbjerg sogne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Den første dag i et nyt år kan føles som en hel, blank notesbog med friske, uberørte lidt stive sider. Man kan have lyst til at tage den i brug med det samme og tegne og skrive. Få alle ens tanker og følelser formuleret og sat på papir. Omvendt kan de blanke sider også fylde en med ærefrygt. Hvordan skal jeg overhovedet komme i gang, og hvad skal det indeholde?

Har du lyst og gåpåmod til at gå ind i det nye år 2025, eller frygter du de næste 12 måneder, der ligger udstrakt foran dig?

Ved årsskiftet gør mange af os status. Ser tilbage på året, der gik og gør op, hvad livet bragte os. På den store klinge har år 2024 på mange måder været et hårdt år med krige, konflikter og klimaforandringer, alle der virkelig viser sine skarpe tænder. I det nære tænker vi tilbage på noget med glæde og stolthed, andet ser vi tilbage på med sorg og måske beskæmmelse.

Når vi ser fremad, ved vi ikke, hvad år 2025 har i vente til os. Men vi vender blikket mod det, måske med bæven og frygt. Men forhåbentlig også med håb. For i fremtiden ligger mulighederne. Og håbet og forventning er det, der får os til at komme videre fra dag til dag.

Hvad enten du skuer ud over 2025 med mod og håb eller frygt og bæven, kan du lade Fadervors ord fylde dit sind.

I denne bøn bliver vi aflastet for alle vores stressende tanker og planer. For fremtiden er Guds. Vi kan søge at planlægge, og skematisere os igennem livet, men i sidste ende er alt muligt. Ingen ved hvad morgendagen bringer. Vi bliver i bønnen bevidste om vores afhængighed af og tillid til Gud i, at jeg ikke skal sørge for alt, men der er sørget for mig. Heri kan vi mærke den altomfavnende ro lægge sig om os, som en varm dyne en kold januarmorgen.

I bønnen kan vi fralægge os ansvaret for hele vores liv og bede om styrke til at træde ind i det nye år med rank ryg, oprejst pande og tage imod det liv, der kommer os i møde.

Rigtig godt nytår.

Marie-Louise Lieberoth Wadum, sognepræst i Skejby og Lisbjerg sogne.