Roeds klumme: Livets tilvalg og fravalg
Avisens klummeskribent, Lars Roed Andersen, er tilbage efter et års pause.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Gennem livet kan man blive tvunget til at vælge ting fra ufrivilligt, men heldigvis får man jo også muligheder for at vælge ting fra og til ad frivillighedens vej. Ofte er det forfriskende, at man får mulighed for at vælge ting til igen, men nu fra et andet sted med et nyt perspektiv, en ny energi og en ny følelse. Der kan opstå et helt nyt og dybere engagement, som jeg oplever opstår, blandt andet fordi man bryder gamle vaner og mønstre. Ved at træde et godt stykke væk fra det vante og give sig tid til at fundere og reflektere over det og dets plads i ens liv, vil man have mulighed for at bevæge sig væk fra ubevidst handling og tænkning og i stedet hen mod mere bevidst væren, men også bevidst handling.
Jeg oplever en sådan proces som en opfriskning af livet og reel tagen stilling. Måske kan denne nye tilgang også beskrives som en vitalisering og måske som en genopdagelse af noget, man troede for længst var forsvundet, ungdommens energi. Måske får man mulighed for at genfinde en power, et engagement og en kreativitet, som man troede for længst var opbrugt eller bare forsvundet.
Jeg tager selv fat på dele af mit liv ved at prøve at turde foretage et fravalg. Derefter giver jeg mig tid til en nødvendig refleksion, og jeg prøver at finde følelsen for, om der er mulighed for et nyt tilvalg fra et nyt perspektiv, eller om det skal forblive et fravalg.
Denne proces, som beskrevet, er ikke let. Som med alt, der har med vaner, mønstre og tryghed at gøre, kræver det, at jeg træner det.
Det kan være i det helt små med, at jeg for eksempel opdager, at jeg har en bestemt følelse, når jeg vågner om morgenen. Jeg iagttager følelsen og mærker efter, om den er god eller hensigtsmæssig i forhold til start på min dag. Er den ikke god for min start på dagen, prøver jeg at vælge den fra. Jeg er ofte nødt til at gøre det igen og igen, indtil jeg oplever en mere positiv og virkelig følelse i mig. F.eks. at jeg mærker, at jeg er heldig med at vågne, og opdager, at en ny dag ikke er en selvfølge. Sådan er der jo mulighed for at starte i det små og gradvis vænne psyken til forandring og at det ikke er farligt at tage store og små fravalg og tilvalg i livet. For mig at se handler livet om, at vi skal have det så godt som muligt og ikke nødvendigvis så trygt som muligt. Vores psykes ønske om tryghed står jo ofte i vejen for udvikling i vores liv hen mod noget bedre. Det er værd at prøve, synes jeg.
Jeg håber, at min klumme er til inspiration for dig og dit liv.
Jeg er selv glad for at have valgt klummeskriveriet til igen efter et års pause, og så må vi se, hvordan det udvikler sig. Glæder mig til, at vi “læses ved” en anden god gang.