Fortsæt til indhold

Svineproduktion er blevet til rene kødfabrikker: »Det er så voldsomt det her, at det burde føre til omgående indgriben«

Debat
Mikael EnevoldsenSølystvej 28, Skanderborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

I et indlæg 30. december giver jeg Niels Dygaard ret i, at nu må politikerne tage sig sammen og få revideret dyreværns loven. Dygaard har i den grad ret i, at tidligere små hygge landbrug i dag er blevet rene kødfabrikker uden hensyntagen til dyrenes ve og vel.

Det kan da ikke passe, vi i dette lille land ikke kan få styr på de pengegriske stordrifter, hvor ejere sikkert aldrig ser til dyrene, men har et par billige folk fra østlandene til på bedst mulig måde at passe dyrene.

Også måden de behandler dyrene fysisk er forfærdelig. Søer i båse, som ikke kan røre sig. Og i dag får de 20-25 grise, hvor de før i tiden måske fik 10. I den grad imod deres naturlige oprindelse.

De skider op af hinanden og slås om maden, der aldrig gør dem mætte, men kun lige så de hurtigt kan vokse sig klar til slagtning.
Mikael Enevoldsen

Og så er der alt for mange unggrise i stier, hvor de slås og ikke kan dyrke deres normale adfærd. De skider op af hinanden og slås om maden, der aldrig gør dem mætte, men kun lige så de hurtigt kan vokse sig klar til slagtning.

Det er så voldsomt det her, at det burde føre til omgående indgriben fra både lokal og landspolitikere. Hvor er i henne?

Jeg spiser absolut ikke andet grisekød end friland eller øko. De har da trods alt haft et rimeligt liv. Det skal du også tænke over, selvom du måske ikke har råd, så køb den halve mængde kød.

Jeg håber virkelig der er mange som læser dette, og du som køber vil tage virkeligheden til efterretning.