»Gert Bjerregaards påstand om lukkethed er absurd«
Rådmand svarer på Gert Bjerregaards kritik af magistrat.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Gert Bjerregaard er optaget af kommunens kriminalpræventive indsats. Det er helt legitimt, eftersom vi har håndteret nogle personalesager i det opsøgende ungeteam på det seneste.
Men det er ikke korrekt, når Bjerregaard kæder problemerne i 2022 sammen med situationen i dag. Dengang var der tale om graverende forhold, der helt efter bogen blev meldt til politiet. De pågældende medarbejdere blev afskediget, og de daværende afdelinger nedlagt. De seneste personalesager handler ikke om strafbare forhold.
Det ved Bjerregaard godt, da vi løbende orienterer Social- og Beskæftigelsesudvalget. Derfor er påstanden om lukkethed også absurd. Det hører til et tillidsfuldt samarbejde mellem rådmand og udvalg, at man får fortrolige orienteringer om sager, som af forskellige grunde bliver omtalt i medierne. Det har jeg selv sat pris på, at Venstres rådmand har gjort i min tid i Sundheds- og Omsorgsudvalget.
Jeg er glad for, at Bjerregaard sætter sin lid til mig som politisk ansvarlig for det kriminalpræventive område, og jeg kan forsikre, at vi ledelsesmæssigt handler konsekvent på de udfordringer, der opstår. Det gjorde vi i 2022. Det gør vi i dag. Og det gør vi fremover.
Det er også vigtigt at understrege, at det opsøgende ungeteam, som er ramt af personaleproblemer, kun er et hjørne af den samlede kriminalpræventive indsats. Vi har mange engagerede og fagligt kompetente medarbejdere, der brænder for at hjælpe udsatte unge til et bedre liv – uden kriminalitet. Det bør vi alle anerkende, for det er af afgørende betydning. Som bekendt er vores by udfordret af klanstrukturer, shariaudøvelse og andre ekstreme parallelsamfundsaktiviteter, som vi skal gøre op med. Det kræver andet og mere end et opsøgende gadeteam.
Fronterne trækkes op i et valgår. Men jeg er sikker på, at vi på tværs af partierne deler ambitionen om en effektiv indsats mod kriminalitet. Så lad os nu samarbejde om at finde løsninger frem for at sprede løse påstande. Det er sagen for vigtig til.