Lad 2025 blive året, hvor Djursland får to socialdemokratiske borgmestre
Leif Lahn Jensen ser frem til et nyt år med fokus på frihed, velfærd og solidaritet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Nu hvor vi er gået ind i et nyt år, er det naturligt både at gøre status og at se lidt frem mod, hvad der venter os i det nye år. Vi lever i en usikker tid, det kan vi godt blive enige om. Der er krig i Ukraine, og det er godt, at vi er et af de lande, der hjælper ukrainerne mest i kampen for deres frihed og selvstændighed. Det skal vi gøre, for vi ved, hvad det betyder at leve i et af de frieste lande i verden. Vi kan leve frit, tale frit og vide, at vi bestemmer selv over vores liv. Vi danskere kan ikke forestille os et liv uden den frihed, men jeg tror også, at vi er nødt til at tænke på, at ikke alle rundt om i verden har det samme syn på frihed, som vi har. Derfor skal og må vi hele tiden støtte og hjælpe dem, som deler disse værdier, for det er med til at beskytte os selv.
Vi skal også huske hinanden på, at vi lever i et af de rigeste lande i verden, hvor vi alle kan føle os trygge. Vi hjælper dem, der har det svært, og vi tager os af de syge, uanset hvem de er. Og vi ved, at når vi bliver gamle og får brug for hjælp, ja så er den der. Vi er vel det land i verdenen hvor vi passer bedst på hinanden. Vi er ikke komme sovende til velfærdsstaten og den skal vi altid passe, pleje og udvikle.
Vi kan også glæde os over, at vi bor i et af de lande, hvor ligheden og tilliden mellem mennesker er størst. Så her ved årsskiftet synes jeg, at vi, trods alt skal huske, at vi lever i et godt og trygt samfund, hvor alle har muligheden for at leve det liv, de ønsker.
Jeg synes, at vi i året, der er gået har fået gennemført gode resultater, der yderligere vil styrke vores samfund – jeg behøver blot at nævne sundhedsreformen, ældrereformen og den grønne trepart. Og jeg ser frem til, at regeringen i det nye år vil fortsætte det arbejde, der skal fremtidssikre det solidariske samfund, vi har bygget op i snart 100 år.
Og en ting er sikkert, nemlig at vi skal til kommunalvalg i november. Jeg glæder mig til at møde vælgerne her på Djursland for at fortælle om, hvor vigtigt det er, at vi på Djursland har ikke blot en men to socialdemokratiske borgmestre.
Så jeg vil ønske alle på Djursland et godt nytår. Som I nok kan fornemme, ser jeg optimistisk på fremtiden på trods at de udfordringer, jeg ved, vi står over for. Vi har et dejligt land, og sammen kan vi gøre det endnu bedre.