At aflive en cash cow kræver mod – kæmpe respekt for Clausens Fiskehandel
»Vi har brug for flere, der tør udfordre status quo.«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det kræver mod at bryde med traditioner, særligt i en branche, hvor meget gøres, »fordi det plejer vi at gøre.« Et lettere fordrukkent argument, der altid skal udfordres, når det bringes op.
Netop derfor fortjener Jakob Clausen og Clausens Fiskehandel stor ros for at tage et klart standpunkt og stoppe salget af opdrættet fisk, særligt laks. Deres beslutning sender et stærkt signal om, at hensynet til miljø og bæredygtighed ikke længere kan skubbes i baggrunden – hverken i fiskeindustrien eller andre steder.
Vi ser ofte, hvordan gamle vaner fastholder os i mønstre, der måske fungerede før, men som bogstaveligt talt ikke længere holder vand.
Men det gælder ikke kun i forhold til fisk. Ligesom vi gradvist har ændret vores syn på alt fra plastikposer, engangsservice og fossile brændstoffer, skal vi også ændre vores tilgang til, hvad vi spiser, og hvordan det produceres. At Clausens Fiskehandel nu tager afstand fra den gamle »cash cow,« er et skridt i den rigtige retning, og jeg har så utrolig meget respekt for deres tilgang.
Personligt spiser jeg meget lidt fisk. Efter flere år i Grønland, hvor fisken kommer direkte fra havet og ned på brættet (der, hvor man køber fisk), har jeg aldrig rigtig fundet den samme glæde ved at spise fisk herhjemme. For der er noget ærligt og autentisk over friskfanget fisk – noget, der forbinder os direkte med naturens kredsløb. Og jo, man kan også smage det, bilder jeg mig ind.
Vi har brug for flere, der tør udfordre status quo og vise, at det er muligt at drive forretning med et moralsk og miljømæssigt kompas. På samme måde som nogle supermarkeder har valgt at udfase buræg, viser Clausens Fiskehandel, at det er muligt at ændre kurs, også selvom det kræver en økonomisk risiko. Men det kræver også, at vi som forbrugere bakker dem op.
Clausens beslutning kan inspirere andre fiskehandlere, men forhåbentlig også os forbrugere til at tage bedre valg. Vi har alle et ansvar – fra den enkelte kunde til de største virksomheder – for at tænke mere bæredygtigt og handle derefter.
Så tak, Clausen, for at vise vejen. Jeres mod gør en forskel. Vi ses i butikken.