»Sundhed er en fælles indsats – men kræver også personligt ansvar«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Vi er kommet ind i 2025, de fleste af os forhåbentligt godt, og mange begynder derfor deres nytårsfortsæt.
Nogle vil spise sundere, andre stoppe med at ryge eller begynde at motionere mere.
Alt sammen er gode ideer, som er nemt at komme i gang med, og som jeg håber, man lykkedes med.
Politisk er det med sundhed lidt mere kringlet.
Vi som kommune skal være med til at sikre borgernes sundhed, og det gør vi på mange og blandede måder.
Nogle af eksemplerne er de idrætsfaciliteter, vi som kommune sætter til rådighed for borgerne, som gør, at det frivillige foreningsliv kan blomstre og være med til at sikre både sundhed og velvære.
Vi står også for at sikre fællesskaber blandt vores ældre med mere fokus på mødesteder og mad på vores plejehjem.
Vi skal som kommune nemlig hjælpe til med at bekæmpe ensomhed og kedsomhed blandt ældre, så de kan få en bedre hverdag og mere livskvalitet.
På børneområdet gør vi også mange ting. Et eksempel, jeg vil nævne, er vores tilbud om besøg af sundhedsplejersken, hvor børn og unge i folkeskolen kan få sundhedstilbud, hvis det ses nødvendigt.
Med budgettet for 2025 besluttede vi, at der også i 4. klasse skulle komme besøg af sundhedsplejersken, noget som vi ikke har haft hidtil.
Det var en vigtig ting, vi i Venstre gik til budgetforhandlinger med.
Det problem, jeg dog ser, vi har med kommunale sundhedstilbud, både de direkte tilbud som træning, sundhedspleje og kurser, men også de mere indirekte som idrætsfaciliteter er, at det kræver at folk tager et individuelt ansvar for at ville deltage.
Derfor er min nytårsopfordring at huske hinanden på, og hjælpe hinanden med at tage imod de tilbud vi har, om det er kommunale, private eller frivillige.
Vi har mange gode tilbud til borgerne, men hvis ikke de hverken hører om det, eller kommer afsted, så nytter de ikke.
Derfor er min nytårsopfordring at huske hinanden på, og hjælpe hinanden med at tage imod de tilbud vi har, om det er kommunale, private eller frivillige. Sundhed skal løftes i flok, men vi må ikke glemme individets personlige ansvar. Godt nytår!