Fortsæt til indhold

Åbent brev til den kulturkristne

Debat
Lars Lindgrav SörensenSognepræst i Tilst

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Du er rigtig kristen.

Vi er så indfældede i kristen tænkning i vores land – også meget mere end du, såkaldte kulturkristne tænker.

Du tænker, at du ikke er rigtig kristen, fordi du har læst Fiskerne af Hans Kirk i gymnasiet.

Du siger: »De rigtige kristne går i kirke hver søndag, de beder hver aften og de læser i Bibelen.«

Men det er – i min optik – en falsk opstilling. Der findes ikke rigtige kristne. Den sidste rigtige kristne var Jesus Kristus, og han døde omkring år 33. Og han var ovenikøbet jøde. Kompliceret?

Det kan godt være, at du vandrer rundt på havnekajen og ikke ved, hvilket skib, du skal gå ombord på. Du har jo din frihed til at vælge. Det er det vigtigste i dit liv.

Ja, på en måde og så alligevel ikke.

Vi kunne bare alle sammen blive enige om, at der ikke findes rigtige kristne, eller at der udelukkende findes rigtige kristne.

For enten er du døbt, eller også er du ikke døbt. Hvis du er døbt, er du kristen. Slut.

At du så måske ikke vil være ved det, det er ok, men du kan ikke tørre dåben af. Dine forældre – hvis du er døbt som lille – har sat dig på Kirkeskibet, det kristne skib, der ligger nede i havnen. De andre skibe bærer navne som Islam, hinduisme og så videre.

Det kan godt være, at du vandrer rundt på havnekajen og ikke ved, hvilket skib, du skal gå ombord på. Du har jo din frihed til at vælge. Det er det vigtigste i dit liv. På en måde er det din gud – med lille g.

Du vil opdrage dine børn i samme friheds ånd.

»Bare de er glade med de valg som de træffer, så er det ok med mig,« tænker du.

»De kan blive muslimer eller buddhister, jeg bakker op, for det er jo lige meget, hvad man tror på, det er jo alligevel det samme i sidste ende,« siger du - måske.

Det er en sandhed med modifikationer.

Nå, men du tror, at du og dine børn kan gå rundt på havnekajen og vælge frit, hvilket skib, du vil sejle med, men i virkeligheden er du allerede sejlet. Ingen ved, hvor skibene kommer hen, men du er som døbt menneske på Kirkeskibet.

I masten hænger sammen med Dannebrog, hvori korset er, en vimpel med ordet: Hjem! Kirkeskibet har en retning – Hjem. Vi skal ikke videre, vi skal hjem.

Du glemmer som kulturkristen, at du lever i et kristent land, hvor du er dybt præget af kristen tænkning.

Du siger: »Mit barn skal lære værdier som, at man skal være mod andre, som man vil have, de skal være mod en selv.«

Det kan du godt se dig selv ind i. Det er dyb kristendom. Tænk over: Hvor tænker man ellers sådan? Tænker man sådan på de andre skibe? Er der ikke en forskel?

Velkommen ombord.