Fortsæt til indhold

Caféen er for lille til blues - giv musikere og publikum langt bedre forhold

Kom-Bi's café er for lille til de store musikoplevelser – flyt jamsessions til biografsalene.

Debat
Ole KragelundTendrup Møllevej 126B, Hornslet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er netop kommet hjem fra en supergod oplevelse i min lokale biograf, Kom-Bi, i Hornslet. Eller rettere sagt, i biografens café. Aftenen bød ifølge billetten på ”Blues Jam med Martin Blom som Jam vært”. Nu var jeg ellers lige blevet vant til - og dybt imponeret af - Ole Frimer i den rolle og på samme sted. Og sagt helt kort: jeg blev denne lørdag aften lige så imponeret af Martin Blom, både som jamvært og som sanger, guitarist og sangskriver.

Derfor foreslår jeg her: Lad fremtidige jamsessions - både med Ole Frimer og andre værter - foregå inde i en af husets to fine biografsale. Kom-Bi’s café er simpelthen for lille. Her er ikke engang plads til 100 publikummer, og aktive musikere og sangere har meget trange vilkår. Tilmed ingen scene - og de mange ulønnede musikere og sangere må tage til takke med at stå på gulvet, på niveau med publikum.

Det kan vi gøre bedre her i Hornslet. Altså ved at flytte jamsessionerne ind i en af de to biografsale og alene bruge cafeen til den hyggelige fællesspisning, som det hed i gamle dage. Her kan de tilrejsende og ulønnede musikanter og sangere vel også få et gratis måltid før de går på scenen? Mange kommer åbenbart kørende langvejs fra - uden sikkerhed for hvor meget spilletid de får.

Til sidst vil jeg citere, hvad min nye søge-robot, »Copilot«, skriver om denne aftens jamvært i Hornslet:

»Martin Blom er en talentfuld dansk guitarist, sangskriver og skriverkarl. Han er kendt for sin forkærlighed for blues, country, rock og den danske sangtradition. Martin Blom har udgivet flere soloalbum, og hans tredje soloalbum, ”Forestillinger om verden,” udkommer i februar 2025.

Martin Blom er også kendt for sin elektriske slideguitar og har en dyb forståelse for bluesmusikkens inderste væsen. Han har tidligere udgivet album som ”Sange fra ødekirken” (2016) og ”Crossing The Water” (2014). Han arbejder ofte sammen med andre dygtige musikere og har en passion for at skrive danske sange og spille dem for folk. Hans musikalske rødder og poetiske tekster gør ham til en unik kunstner på den danske musikscene.«