Fortsæt til indhold

Fremtidens fyrtårn eller blot en hal?

Debat
Morten Friis HeidemannMedlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs for Venstre og formand for Grenaa Idrætscenter

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Grenaa Idrætscenter hedder i dag Djurslands Bank Grenaa Arena. Men for at få den rigtige fortælling i historisk sammenhæng, så benævnes stedet ved ”modernavnet”.

Grenaa Idrætscenter har i mange år været mere end blot en idrætshal. Det har været et af de politiske udpegede flagskibe. Et fyrtårn for idrætten i Norddjurs Kommune.

Men nu står vi måske ved en skillevej.

Kultur og Fritidsudvalget sender med deres indstilling på sidste møde det signal, at der ikke længere skal være et fyrtårn indenfor idræt i Norddjurs Kommune.

Det skal endeligt behandles på kommunalbestyrelsesmøde 18. februar.

Som medlem af kommunalbestyrelsen og som bestyrelsesformand i Grenaa Idrætscenter ligger det mig meget på sinde at fortælle mine andre kollegaer i kommunalbestyrelsen, men også foreninger og borgere i Norddjurs, hvordan jeg ser det.

Idrætsfaciliteternes fortælling er en kompleks og lang historie, som jeg vil prøve at gøre kort.

Generelt anser mange Grenaa Idrætscenter som ”den forkælede i klassen”. Den forfordelte selvejende institution, som på mystisk vis og uden forklaring er bedre økonomisk stillet end andre idrætshaller i Norddjurs. Altså et fyrtårn indenfor idrætshaller i Norddjurs Kommune – kort fortalt.

Vi har i min tid i bestyrelsen i Grenaa Idrætscenter, som startede i 2022, arbejdet enormt meget med det uforløste potentiale i rammerne i centeret. Et arbejde som stille og roligt bliver rammesat og implementeret. Det kræver forandring i alle kroge i centeret, og kræver derfor tid, præcision og tålmodighed.

Kæmpe potentiale

Med de økonomiske midler vi har i sigte, så kommer det til at tage adskillige år, før det for alvor blomstrer sig stort. Det vil kræve politisk velvilje, investeringer og mange kræfter, hvis det skal lykkes – men det har et kæmpe potentiale.

Spørgsmålet er, om Norddjurs Kommune politisk vil være en del af denne udvikling?

Grenaa Idrætscenter er ikke som de andre haller i kommunen, og det skal det heller ikke være

I august 2021 var sidste gang man i Kultur og Fritidsudvalget for alvor sendte det signal, at man ikke ønsker et flagskib.

Det store visionære projekt omkring opførelse af blandt andet indgangsparti og springhal, der skulle samle centeret til noget større, blev lagt i graven.

Konsekvenserne heraf kan man kun forestille sig, men forestil jer, hvis projektet var gennemført...

Måske februar 2025 bliver året hvor fyrtårnet får ”dødsstødet”, og dermed blot bliver en almindelig idrætshal.

Indstillingen fra Kultur og Fritidsudvalget er, at alle idrætshaller skal sidestilles. Det vil sige, der ikke længere er plads til et fyrtårn og politiske prioriteringer. Kultur og Fritidsudvalget ønsker at viske tavlen ren og starte forfra.

Jeg anerkender det meste i præmissen omkring den proces, der har varet i over et år, og som har omhandlet tilskudsmodellen til selvejende idrætshaller. Der er flere gode grundelementer, som kan og vil fjerne kompleksiteten. Det er i sig selv fornuftigt.

Der har været flere gode intentioner fra opstarten af processen. At der så er flere af disse, som er sat på pause, er virkelig ærgerligt. Overordnet set, så betyder det, at man forsat vil se ind i en række praktiske udfordringer. Blandt andet bliver det oprindelige mål om at fjerne foreningsmonopolet ikke løst.

Manglende vision og politisk mod

Det efterlader mig med en fornemmelse af manglende vision og politisk mod i Kultur og Fritidsudvalget.

Hvorfor ikke løse opgaven, man satte retning på fra starten?

Som der står i alle sagsfremstillinger, så har formålet med den nye tildelingsmodel for idrætshaller blandt andet været: ”At skabe større gennemskuelighed, forenkling af tilskudsmodel og mindre bureaukrati - færre særordninger”.

Det kan undre mig, at Kultur og Fritidsudvalget i processen ikke har ønsket at prioritere dialogen om visioner og politiske ønsker for idrætshallerne på et højere plan. For mig at se, ønsker man blot at alle idrætshaller skal være ens og sidestilles.

Men er det den rigtige vej at gå?

Hvis vi samlet set skal se på, hvad der er bedst for Norddjurs? Har vi ikke brug for at have én idrætshal, som kan være et fyrtårn? Har vi ikke brug for en idrætshal, som er idrættens ansigt ud ad til i kommunen?

Ikke som de andre

Grenaa Idrætscenter er ikke som de andre haller i kommunen, og det skal det heller ikke være. Det kræver en anden tilgang at drive et center med potentiale til at tiltrække store events og tusindvis af gæster. Det er en investering i kommunens fremtid – en investering, der allerede har skabt værdi for borgerne gennem mange år.

At bevare Grenaa Idrætscenter som fyrtårn handler ikke kun om bygninger og faciliteter. Det handler om visioner, om at skabe noget, der tiltrækker både lokale borgere og besøgende udefra. Grenaa Idrætscenter har været vært for store sportsbegivenheder, kulturelle arrangementer og sociale fællesskaber, der har haft en enorm betydning for kommunen. Det er et sted, hvor Norddjurs kan samle sig – og vise sig frem.

I disse dage kigger vi som kommune mod Middelfart, som referencekommune til at vende udviklingen i Norddjurs. I den proces vil der også være brug for fyrtårne.

Så at Kultur og Fritidsudvalget vil arbejde i en anden retning er mig helt uforstående, og jeg forstår ikke, at Kultur og Fritidsudvalget’s mål om ”færre særordninger” er ensbetydende med, at man ikke kan have visioner og politiske prioriteringer.

Mit håb er, at alle borgere og politikere ved, hvad der er på vej.

Hvis indstillingen fra Kultur og Fritidsudvalget tiltrædes af kommunalbestyrelsen, så betyder det kort fortalt, at alle historiske (særaftaler) visioner og politiske prioriteringer smøres ud i et tyndt lag over alle idrætshaller. Det vil sige lyset i fyrtårnet slukkes, og Grenaa Idrætscenter bliver en helt igennem almindelig gennemsnitlig idrætshal – er det visionært og udviklende?

Jeg stemmer som sådan ja til det overordnede arbejde omkring at ensarte driftsaftalerne, men nej til at der ikke kan sættes visionært politisk retning samtidigt.

Skal vi fortsat have ambitioner for Grenaa Idrætscenter som et fyrtårn, eller skal det reduceres til blot en hal blandt andre?

Lad os ikke slukke lyset i fyrtårnet – lad os i stedet lade det lyse ud over kommunens grænser, og lede børnefamilier og andre tilflyttere til Norddjurs kyster, hvor mulighederne er mange og oplevelserne store.