»Nej - vi er slet ikke blevet betrygget«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg vil gennem dette indlæg, stærkt anbefale at stemme på Karoline Bergkvist Søgaard som socialdemokratisk regionskandidat, for hun vil, ligesom jeg, kæmpe for at vi får akutlægebilen tilbage på Djursland.
Vi er ikke som Else Søjmark skriver i et indlæg i avisen, betrygget som borgere på Djursland, efter vi mistede akutlægebilen.
Det skema, som Else Søjmark henviser til, er jo ikke retvisende for det behov, vi har for en akutlægebil på Djursland.
Det er jo klart, at der er færre antal kørsler af akutlægebilen på Djursland, når man afskaffer den. Og at der er flere aflysninger af akutlægebilen er da også klart, da man får en vurdering fra den først fremkomne ambulance. Hvis det viser sig, der ikke er behov for en læge, er det jo ganske logisk.
Hvis borgerne skal føle sig betrygget, skal vi have akutlægebilen tilbage. Bare den redder eet menneskeliv, er den vel sin tilstedeværelse berettiget
Når der kun sendes en ambulance, som Else Søjmark skriver, og den skønner, det kun er en hastegrad B (typisk i samråd med AMK-vagtcentralen), er det jo klart akutlægebilen aflyses, og det gælder så også akutbilen.
Som udgangspunkt er der jo også en paramediciner i den primære ambulance (det er vi jo lovet), så hvad skal vi så med een mere paramediciner i en akutbil.
Der beskrives også at cirka en tredjedel af de patienter, som paramedicinerbilen kommer frem til, færdigbehandles på stedet, og en unødvendig indlæggelse undgås.
Hvorfor skal der være en akutbil med en paramediciner i, når den primære ambulances paramediciner kunne havde foretaget den samme afgørelse. Desuden aflyser akutlægebilen jo også flere indlæggelser, og antageligt flere end akutbilen foretager.
Hvis borgerne skal føle sig betrygget, skal vi have akutlægebilen tilbage. Bare den redder eet menneskeliv, er den vel sin tilstedeværelse berettiget.
At Else Søjmark skriver hun kæmpede for vores akutlægebil, men ikke fik den, var jo først i anden runde. Da hun stemmer for budgetforliget, ved hun, at der skal spares fire akutlægebiler i Region Midtjylland væk, hvor bilen på Djursland var en af dem.
Allerede i starten af denne periode behandlede udvalget sagen vedrørende det præhospitale område, hvor paramedicinerordningen var italesat. Og det vidste alle i Regionsrådet. Det blev særligt intensiveret til budgetforhandlingerne, hvor alle bliver orienteret af deres forhandlere om status. Så alle har vidst dette, også Else Søjmark.
Hvorfor kom hun ikke “hjem” til sit bagland og orienterede os, så kunne det være, hun havde stået stærkere i dag. Nu kan den ligesom ikke hives hjem, løbet er kørt, og jeg kommer ikke til at bakke hende op, så er det ligesom meldt ud.
I hele denne “sparerunde” med afskaffelsen af akutlægebilen på Djursland, vil jeg lige beskrive et voldsomt uheld, vi havde i Grenaa tirsdag 4. februar. Her blev en motorcyklist svært tilskadekommet ved sammenkørsel med en personbil. Da var akutbilen og to ambulancer hurtigt fremme ved uheldsstedet. Den tilskadekomne var bragt ind i den ene ambulance.
Man tilkalder så en akutlægebil, som kommer fra Aarhus eller Randers, og den er fremme knap 45 minutter senere. Her beslutter lægen, at der køres mod akuthospitalet fem minutter efter hans ankomst.
Indtil nu har uheldet beskæftiget syv mand. Akutbil med paramediciner og en ambulance returnerer til garagen ved Sundhedshuset. Hvis nu det havde været akutlægebilen som var fremme kort tid efter uheldet, havde den tilskadekomne været på akuthospitalet cirka 45 minutter hurtigere.
Jeg kender ikke noget til den tilskadekomne, og jeg har ikke noget imod, der er flere behandlere til stede, men er utilfreds over man skal afvente en akutlægebilsankomst cirka 45 minutter senere.
I øvrigt var vi oplyste om at akutbilen ville hurtigst muligt køre den tilkaldte akutlægebil i møde. Hvorfor skete dette ikke her?
Dette tilfælde er markant dyrere, end da vi havde akutlægebilen på Djursland. Vi skal også huske på, da akutlægebilen kommer fra Aarhus eller Randers, mangler den jo i deres beredskab.
Else Søjmark skriver også at paramedicinerbilen sendes til patienter visiteret til hastegrad B (hastende, men ikke livstruende), og som supplerende beredskab til patienter visiteret til hastegrad A (livstruende). Dette forstår jeg som, at akutlægebilen kaldes til hastegrad A (livstruende), og paramedicinerbilen kaldes så kun som et supplement. Dette kan paramedicineren i den primære ambulance supplere med. Så er Paramediciner bilen jo overflødig.
Puha, dette kræver godt nok gennemsigtighed og forståelse.
Lad os nu få den akutlægebil tilbage på Djursland, så vi alle kan være betrygget.