Replik til Lars Norman Thomsens kommentar
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Redaktør Lars Norman Thomsen har begunstiget mig med sin udelte opmærksomhed i sin kommentar i Din Avis Syddjurs 5. februar, hvor han forsøger at gøre sig morsom omkring mit kandidatur til kommunalvalget 2025.
Det glæder mig da særligt her i forbindelse med urafstemningen i socialdemokratiet at få lidt ekstra opmærksomhed. Mit kandidatur er dog urokkeligt uagtet, hvad andre må have af holdninger.
Jeg kan forstå på redaktøren, at der må være et vist behov for, at jeg kommunikerer mine konkrete projekter.
Men vælgerne har ikke blot krav på at vide, hvilke konkrete projekter, en kandidat vil arbejde for, men også på at vide i hvilken retning en kandidat vil arbejder i over tid, da en byrådsperiode jo immervæk er fire år.
Jeg undrer mig faktisk lidt over, at den ellers meget begavede og indsigtsfulde redaktør ved Din Avis Syddjurs har behov for sådan på Erasmus Montanus-agtig vis at tilbagevise mine socialdemokratiske værdier (...)
Jeg har derfor ikke villet begrænse mig til enkeltsager i et valgoplæg til vores urafstemning i Socialdemokratiet i Syddjurs, der hurtigt kan blive forældede, før de overhovedet er vedtaget.
Samtidig skal det også være muligt som ny kandidat, at kunne markere sig på mange områder. Man vil jo blive spurgt til holdninger om alt, derfor giver det mening på forhånd at have svar på meget.
Det er væsentligt for mig at fortælle vælgerne, hvad jeg står for, også når nye udfordringer opstår – det vil de jo uundgåeligt gøre i løbet af en byrådsperiode.
Erasmus Montanus
Jeg undrer mig faktisk lidt over, at den ellers meget begavede og indsigtsfulde redaktør ved Din Avis Syddjurs har behov for sådan på Erasmus Montanus-agtig vis at tilbagevise mine socialdemokratiske værdier ved et såkaldt ”ikke-test”, som om der skulle være tale om den rene logik.
Derfor ender jeg med at holde fast i formuleringerne:
- Skoler og dagtilbud skal være garant for både højt fagligt niveau og trivsel.
- For børn og unge med sociale udfordringer skal der gøres en udvidet indsats.
Jeg forsøger faktisk at beskrive de områder, jeg vil arbejde for, frem for at levere en kort prioriteret sagsliste, som redaktøren åbenbart efterspørger.
Jeg kunne da godt nævne, at jeg også arbejder for en svømmehal i Rønde og flere midler til SSP-samarbejde og ungeindsats, der kan forebygge, at unge havner i kriminalitet og farlige situationer.
Til slut nævner redaktøren også, at jeg bruger ordet ”kulturtilbud”, som han åbenbart finder helt upoetisk.
Selvom jeg selv er en slags forfatter og forsøger mig med at skrive bøger - og samtidig holder meget af litteratur, kunst og musik - så har jeg absolut ingen fine fornemmelser.
Som god socialdemokrat, så tænker jeg, at litteratur, kunst og musik kun er kulturprodukter på lige fod med andre produkter. Det er heller ikke finere at være forfatter end tømrer.
Men kultur skaber sammenhængskraft i hverdagen for mange borgere i Syddjurs, det gør vores kommune til et endnu bedre sted at bo.