Utilfreds borger skyder atter på kommunen: Vejbump ødelægger vores hus
Se kommunens svar nederst i debatindlægget.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som borger i kommunen havde jeg aldrig forestillet mig, at man kunne blive udsat for, hvad jeg har været igennem.
Jeg har skrevet lange udredninger til alle medlemmer i byrådet, men uden nogen reaktion.
Det drejer sig om vejbumpet i Dråby, som ødelægger vores hus. Vejbumpet virker jo som en dæmning på tværs af vejen, og så skal vejvandet altså ledes forbi.
Til kommunalforvaltningen og byrådsmedlemmerne har jeg beskrevet problemet med ord. Klart, tydeligt og forståeligt. Men uden reel reaktion, men med en masse dumme reaktioner.
Vandet bliver ledet forbi ude i kanten på begge sider. I renden modsat os er der lavet en bred og dyb rende med masser af plads, men i vores side er renden lille og smal - og altså meget, meget lille.
Fra vores side vedlægger jeg 2 billeder. FOTO 1 og FOTO 2.
FOTO 1 viser renden med en tændstikæske på højkant. Kun halvdelen af tændstikæsken kan være i renden, altså at renden kun er 2,5 cm høj. Fra denne lille rende går der en stejl asfaltskrænt op til vejen. Mit skøn er, at renden rummer halvdelen af et tagnedløbsrør. Et nedløbsrør er lodret, men vejen er vandret, så kapaciteten i et nedløbsrør er måske 10 gange større end vejrenden. Vejen slår et sving ved vores hus, så vejvandet slynges over til vores vejside. Mit skøn er, at 70-80 % af vejens vand løber igennem vores rende. Og det vejstykke, der bliver afvandet, er 50-60 meter, mindst. Så konsekvensen er, at kan vandet ikke være i vores rende, løber det jo bare over og ind på vores grund tæt ved huset. Og er der bare en lille smule forstoppelse i denne rende, så løber vandet bare ind til os og ødelægger huset.
Men det er den pæne udgave af chikanen mod os, for FOTO 2 viser den villede chikane mod os.
Fra gammel tid har der været en betonring, som har beskyttet mod, at vejens regnvand kom ind på vores grund. men den har man slået i stykker. Men det var kamoufleret.
Ærgerligt at Claus Wistoft stopper i byrådet, han var dog et voksent og hæderligt menneske.
På et tidspunkt begyndte dørene indvendig i huset at binde og var svære at lukke. Og så gik jeg ud og undersøgte det med vandindledningen på vores grund mere nøje. Det viste sig så, at denne betonkant var slået i stykker. Men det var kamoufleret og dækket med en del smågrene med jord henover. Ovenover var der sået.
Da jeg fjernede dette og rensede hullet, kunne jeg tage det fine FOTO 2.
Læg mærke til de fine strøg i asfalten ned mod hullet. Vandet skulle dælme ind - og mindre end 1 meter fra huset.
Nu er der opstået revner i husmuren ved denne vandindledning, og murstenene og fugebetonen har sluppet, så nu er det bare et spørgsmål om tid, før væggen braser sammen. Det helt afgørende i dette forløb er ikke, om dette sker eller ikke sker, men at det er en villet hensigt at skade huset.
Det må vist nok være strafbart.
Jeg har haft en omfattende korrespondance med kommunen om hele dette ”vand-vid”, men man siger, at jeg skal bevise, at denne voldsomme vandindledning skader huset.
Men kan du?
Lidt yderligere oplysninger. Omkring 2012 søgte jeg om at få lov til at isolere huset udvendigt. Men jeg fik afslag, og man sagde, at jeg kunne isolere indvendigt. Men det er jo voldsomt besværligt.
Alle husene omkring os er pudsede huse, men vores måtte ikke fremtræde som pudset. Dette forløb har jeg på skrift.
Så for at stoppe dette mit projekt, fik man travlt med at udforme en Lokalplan - loven siger et år.
På et møde i Dråby blev det oplyst, at lokalplanen skulle laves p.g.a. een person i byen. Da denne lokalplan var færdig, lød Formålsparagraffen nr. 1, at ’bevare og genoprette’.
Men at genoprette er et ulovligt formål i en bevarende lokalplan.
Men det er også ulovligt i forhold til Grundloven.
Fordi man ikke må kræve store omkostninger af borgerne, uden der er et lovgrundlag. Man kunne jo forskønne alle landets småbyer, som borgerne skal betale, hvis man blot oprettede bevarende lokalplaner i alle disse byer med det formål at genoprette.
Men det var så mig, der måtte skyde denne ulovlige lokalplan ned, også selv om den var vedtaget i alle instanser, byråd m.m. Så kommunen er nok blevet meget sur på mig.
Og så bygger man et vejbump for at kunne lede vejvandet ind på vores hus og ødelægge det.
I dag er denne lokalplan ikke gældende mere, for nu er den igen nedgraderet til ’Forslag til lokalplan’.
Derfor vil jeg anbefale alle, der får kastet en lokalplan ned over sig af Syddjurs kommune, at man tjekker præcist, om denne lokalplan er lovlig helt igennem.
Jeg kunne oplyse om meget mere, og om alle de vanvittige ting kommunens folk kan finde på at skrive til os.
Også f.eks. at kommunen har lavet en 7 cm asfaltkant ind til vores indkørsel. Vandrenden længere oppe ved huset, som jo gerne skulle beskytte huset, er kun 2,5 cm høj, men asfaltkanten ind til vores indkørsel er 7 cm høj.
Så denne asfaltkant på dette sted er ren chikane. Da jeg så spurgte, hvorfor den skulle være så høj (da vi jo aldrig har haft problemer med vand i vores indkørsel).
Så fik jeg på skrift, at det er for at beskytte os mod vand fra Dråby Søvej.
Men der er 5 m højdeforskel ned til Dråby sø. Og inden evt. vand kom op til vores indkørsel, ville vandet først skulle opfylde hele Dråbydalen.
Jeg opfatter Syddjurs kommune som en organisation, der ikke tager hensyn til borgernes behov og sikkerhed. Så kære medborgere, pas på dem, og find helst nogen andre til at repræsentere os borgere.
Ærgerligt at Claus Wistoft stopper i byrådet, han var dog et voksent og hæderligt menneske.
Må jeg afslutte med denne tankevækkende: En klog mand har sagt, at der har været mere end 200 store civilisationer i menneskehedens historie, men de er alle gået til grunde. Hvis vi kigger os omkring, ser vi også mange eksempler på, at vores del af verden er på vej til at falde sammen.
Og Syddjurs Kommune er også et fint eksempel på, at almindelig og ordentlig moral er ved at forsvinde, så sammenbruddet lurer foran os.
Og Winston Churchill har engang sagt, at man blot behøver at høre en 5 minutters samtale med en almindelig person for at indse, at demokrati er en dårlig styreform.
Syddjurs Kommune svarer:
Pressechef Ole Bjarke Nielsen svarer tilbage i mail:
»Syddjurs Kommune er i dialog mod borgeren og kommunens forsikringsselskab har afsendt et svar til borgeren vedrørende klager over revner og vejbump.«