Fortsæt til indhold

Fra job og familie til hus-forbi: Når livet skrider på et splitsekund

Debat
Karl Højhus JeppesenRindsvej 29, Randers NV

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

På min daglige vandretur kom jeg blandt andet forbi et af de store dagligvarebutikker i Randers, hvor jeg mødte en smilende og positiv mand, som solgte de hjemløses blad ”Hus Forbi”.

Jeg fik en god samtale med ham og gav ham ”nogle støttepenge”, idet jeg tidligere havde købt det pågældende nummer af ”Hus Forbi”.

Da jeg ville gå videre og ønskede ham en fortsat god dag, takkede han og sagde til mig ”det har været en god og meget kold dag, men jeg skal overnatte på herberg i Randers og har penge på lommen

Vi ønskede hinanden en fortsat god dag og aften samt på gensyn med ”high - five”.

Samfundets krav vokser og netværk brister, uligheden samt ensomheden følger med. Mennesker i Danmark bliver i stigende grad overladt til at klare sig selv og flere og flere mister fodfæste i livet.

Vi ved, at der eksisterer hjælp til hjemløse og udsatte personer nogle enkelte steder. Men een ting er sikkert, selv på dage hvor vi andre med fuldtidsjob og et trygt miljø har problemer af forskellig art, kan vi altid ringe til vores familie og venner efter hjælp.

Hyppigere og hyppigere ser vi socialt udsatte mennesker på gaderne. Den typiske hjemløse er en mand, der oplever mange sociale problemer på én gang. For eksempel både arbejdsløshed, psykiske problemer, ensomhed og manglende kontakt til familien.

En af de ting, der i årenes forløb har gjort særligt indtryk på mig, er hvor let man i dagens Danmark kan ”snuble” i et ganske almindeligt liv og falde til den absolutte bund i vores samfund.

Flere af de hjemløse, som jeg har mødt og talt med, havde ”bare” været uheldige i deres liv. De havde mistet deres job, mistet deres hustru eller samleverske, var blevet skilt eller på forskellig vis blevet ramt af sygdom samt meget mere. Pludselig stod de uden noget som helst og uden kræfter til at rejse sig igen. Det har gjort et meget stærkt indtryk på mig.

Der skal gøres en indsats for at målrette hjælp til hjemløse og udsatte personer, der blandt andet må overnatte på gaden og som ofte må slås med mange andre problemer end blot deres boligsituation.

Erfaringen viser, at væresteder og varmestuer danner en tryg ramme for kontakten mellem socialt udsatte borgere og systemet. Væresteder for socialt udsatte kan netop være brobygger mellem udsatte borgere og kommunen.

En hård periode nærmer sig og der er mange hjemløse og udsatte personer, som blandt andet mangler varmt tøj. Jeg vil derfor meget gerne opfordre til, at vi hilser og snakker med de hjemløse og udsatte personer samt hjælper og støtter dem på forskellig vis.

I en tid hvor vi alle i vores hverdag mærker de stærkt stigende priser og herunder de stigende energipriser til blandt andet varme og EL, stigende priser til lån i boligen med rekordhøje stigninger i renter samt stigende priser til fødevarer og mange andre forbrugsvarer, er det vigtigt, at vi hjælper og støtter hinanden samt passer godt på hinanden.