Fortsæt til indhold

»Jeg ville have valgt EPX-uddannelsen, hvis jeg havde haft muligheden«

EPX-uddannelsen giver unge en længere tænkepause og flere muligheder for at dygtiggøre sig.

Debat
Leif Lahn (A)MF - gruppeformand for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er utrolig glad for den aftale, der er blevet lavet om vores ungdomsuddannelser, for hvis vi skal være ærlige, så er der nogle steder, hvor vi fejler i dag.

Der er alt for mange unge, især drenge, som enten ikke går i gang med en uddannelse, eller vælger forkert og falder fra. Mange af dem kunne med fordel tage den faglige vej, men vælger at gå på gymnasiet, også selvom de måske er lidt trætte af den boglige skole.

Mange unge har også svært ved at vælge retning, når de går i 9. klasse, og det forstår jeg godt, da der jo er så mange muligheder i dag. Den sidste udfordring, som jeg ser, er , at rigtig mange uddannelsesinstitutioner uden for de store byer er lukningstruede, selvom der er mange unge i de områder, som har brug for dem.

Der er ikke meget, jeg har fortrudt i mit liv, men lige præcist det, at jeg ikke har en uddannelse, kan godt ærgre mig.

Og her synes jeg faktisk den nye aftale om vores ungdomsuddannelser rammer lige i skabet.

For mig er det meget vigtigt, at vi bevarer gode uddannelsesmuligheder for alle i hele landet, også på Djursland. Med forliget om ungdomsuddannelserne giver vi alle unge mennesker en mulighed for at dygtiggøre sig og få en uddannelse, og mange af de unge, som ikke ved, hvad de vil, kan via den nye EPX-uddannelse få en mulighed for at blive klogere på det. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at flere drenge vil vælge især en erhvervsuddannelse, som vi jo har hårdt brug for, at de gør.

Beregninger viser faktisk, at der med den nye reform vil være op til 36% flere unge, der vil gå ind i en uddannelse i Norddjurs end i dag og 40% flere i Syddjurs. Man skønner, at op til 10.000 flere unge på landsplan vil få en ungdomsuddannelse, hvor 7 ud af de 10 er drenge. Og mange af dem er faktisk dem, som kommer fra ikke-akademiske hjem. Lad mig fortælle min egen historie.

Jeg gik selv ud af 10. klasse, og vidste ikke, hvad jeg ville og hvilken vej, jeg ville gå. Derfor fandt jeg et arbejde og ville så tilbage til uddannelse efter et år. Det kom jeg så aldrig. Der er ikke meget, jeg har fortrudt i mit liv, men lige præcist det, at jeg ikke har en uddannelse, kan godt ærgre mig.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ville tage EPX’en, hvis jeg havde haft den mulighed. Så med denne reform giver vi de unge en længere tænkepause, samtidig med at de kan dygtiggøre sig. Vi åbner også flere døre, da de fra EPX både kan gå den faglige vej eller videre til universitet.

De bliver ikke på samme måde som i dag låst fast i den vej, de har valgt, og derfor undgår vi, at flere enten falder fra, eller, som jeg selv, aldrig kommer i gang. Her løfter vi virkelig de unges muligheder, og det har de fortjent.