Fortsæt til indhold

Byrådet skal ikke tvangsfjerne borgere, for VE-anlæg

Debat
Martin Frausing PoulsenByrådsmedlem for Danmarks Demokraterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Da jeg deltog i borgermødet i Bjedstrup, hørte jeg med egne ører, Bente Andersen sige: ”Mølleprojektet må ikke give splittelse i lokalsamfundet”, og at hvis naboerne sagde nej, så ville projektet falde. Nu siger de fra – så hvorfor arbejdes der stadig videre med projektet?

Hvis vi skal have et troværdigt byråd, må vi sige fra. Vi kan ikke acceptere, at et tydeligt løfte til borgerne nu bliver tilsidesat. Hvis projektet fortsætter, inklusiv ekspropriation, vil det ikke blot være et svigt af borgerne i Alken, Svejstrup og Boes, men også et alvorligt knæk på den politiske troværdighed. Tvangsforflytningen af borgerne som foreslået af Enhedslisten hører ingen steder hjemme, og minder om forholdene i autoritære lande.

Jeg har i mange år arbejdet imod landbaserede vindmøller og i de seneste år solcelleanlæg, der omdanner kornmarker til jernmarker. Jeg vil ikke bidrage til at ødelægge livet for mennesker og dyr i nærheden af disse anlæg. Det var også baggrunden for, at jeg ikke kunne støtte vedtagelsen i Økonomi- og Erhvervsudvalget i november 2024.

Det lykkedes mig tidligere at være med til at redde folkeskolerne i Bjedstrup og Hylke. Nu kan jeg love, at jeg vil arbejde for at beskytte vores lokalsamfund mod ødelæggende VE-anlæg. Jeg vil være den stemme, borgerne kan gå til, når deres lokalområder er truet, og jeg vil gå til valg på dette løfte.

Nu ser vi, om Bente Andersen står ved sit ord, og om troværdigheden i byrådet bliver endnu en ting, der ofres på VE-anlæggenes alter.