Fortsæt til indhold

Stop med at se skoler som udgift – det er fremtidens investering

Debat
Lene StraarupKandidat for Socialdemokratiet til KV25 - bosiddende i Knebel

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Så barslede regeringens Trivselskommission endelig med deres store rapport. Den kommer til at inspirere både politikere, praktikere og forældre i de kommende år. Den er udarbejdet af en gruppe af dygtige personer med forskellig kompetence, viden og erfaring inden for børne- og ungeområdet under ledelse af højskoleforstander Rasmus Meyer.

Han udtaler, at vi ikke befinder os i en trivselskrise, men at der er en række trivselsudfordringer, og i rapporten står der også, at: ”Det store flertal af danske børn og unge lever heldigvis gode liv”.

Analyserne viser dog, at andelen af børn og unge, der har det rigtig godt, er blevet lidt mindre, mens andelen, der er udfordret på forskellig vis, er blevet lidt større, som det er beskrevet i rapporten.

En god børnehave og en god skole er den allerbedste investering i fremtiden for os alle!

Der er altså noget at tage fat på, også her i Syddjurs Kommune. Politisk kan vi beslutte, hvad vi vil bruge pengene på, og for mig at se, har der været en tendens til at betragte skoler og dagtilbud mere som en udgift, og mindre som en investering! Den tankegang skal vi gøre op med. En god børnehave og en god skole er den allerbedste investering i fremtiden for os alle!

Her vil jeg blot fremføre et enkelt argument fra rapporten: Politisk må vi insistere på at prioritere kvalitet på almenområdet. Skolen skal således med større viden, fleksibilitet og indretning blive i stand til at rumme flere af de børn, som i dag må give op på at komme i skole. Hvis vi kan det, - og det vil jeg kæmpe for – vil det give trivsel for mange af de børn, som i dag må vælge ensomheden derhjemme frem for det børnefællesskab, som skolen kan tilbyde.