Fortsæt til indhold

Ny NRGi-repræsentant: Vind, sol og geotermi skal sikre vores fremtid

Debat
Jesper BirchEnergirådgiver i COWI

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Som nyvalgt medlem af repræsentantskabet i NRGi på Djursland vil jeg arbejde for at øge investeringerne i elektrificeringen, da et elektrificeret samfund er vores bedste forsvar mod energikriser og afhængighed af fossil energi.

Energikrisen i 2022, der blev udløst af Putins invasion af Ukraine, viste os, hvor sårbare vi er overfor import af fossile brændstoffer. Og med udsigt til en potentiel handelskrig mellem EU og USA risikerer vi i den kommende tid en ny energikrise med højere elpriser, hvis den fossile energi, som EU importerer fra USA, bliver ramt af told.

Det kan blive endnu en dyr omgang for danske forbrugere. Vi skal derfor investere markant mere i dansk produktion af vedvarende energi som for eksempel vind og sol og geotermi. Disse energikilder udmærker sig ved at være billigste, mest bæredygtige – og for geotermiens vedkommende – tilgængelig hele tiden. Jo mere vedvarende energi vi integrerer, desto større forsyningssikkerhed kan vi opnå.

Lokale energifællesskaber, som grundlæggende bygger på den samme gode andelstanke som NRGI, har en lang række fordele

Lokale energifællesskaber

Jeg vil desuden bruge min stemme og indflydelse til at arbejde for, at lokale energifællesskaber kommer højere på dagsordenen, for eksempel ved at støtte gennem NRGi’s Værdipulje. Lokale energifællesskaber, som grundlæggende bygger på den samme gode andelstanke som NRGI, har en lang række fordele.

De styrker det lokale demokrati og engagement, og det kan gøre den grønne omstilling billigere for den enkelte forbruger, fordi man ikke skal betale tariffer på strøm, man selv bruger. Endeligt kan lokale energifællesskaber være med til at aflaste det kollektive elnet, hvilket er essentielt i takt med den stigende elektrificering.

Nogle vil argumentere for, at tarifferne, som borgerne betaler, dækker omkostningerne til det kollektive elnet og er nødvendige for finansieringen af den grønne omstilling. Jeg mener dog, at lokale energifællesskaber kan spare samfundet penge. Når det kollektive elnet belastes mindre, kan vi nemlig undgå at bruge helt lige så store milliardbeløb på at udvide elnettet.

Desværre møder lokale energifællesskaber ofte regulatoriske barrierer, der forhindrer dem i at nå deres fulde potentiale. Vi har brug for politisk handling for at fjerne disse forhindringer.

Helhedssyn

Endelig vil jeg arbejde for, at investeringer i vedvarende energi er langsigtede og baseres på et helhedssyn. Der skal tages mange hensyn, især når vi opfører energianlæg. Det er afgørende at lytte til borgernes bekymringer, biodiversitet og arealanvendelse – både nu og i fremtiden.

Mit mål er, at NRGi prioriterer projekter, der udgør den mest bæredygtige løsning samlet set, snarere end kun at fokusere ensidigt på CO₂-reduktioner, enkeltstående arter, eller et snævert fokus på VE-andelen.

Som nyvalgt repræsentant for NRGi ser jeg frem til at bidrage til udviklingen af selskabet de kommende år. Ved at investere massivt i vedvarende energi og styrke lokale energifællesskaber kan vi bidrage til en mere bæredygtig fremtid for os alle sammen.