Svar til Lars Norman Thomsen: Jeg lover at kæmpe videre for Toldstedets fremtid
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Svar på kommentar i Din Avis Syddjurs.
Kære Lars,
Jeg ønsker i allerhøjeste grad, på lige fod med Kim Lykke Jensen, at der kan findes en holdbar løsning for Toldstedet. For mig er der ingen tvivl om, at husets kulturhistoriske baggrund sammenholdt med beliggenheden, vil kunne gå hen og blive et stort aktiv for de borgere og gæster som færdes i området. Og så fortjener huset/bygningen naturligvis også at blive bevaret for eftertiden, som et fysisk - og gerne levende - stykke kulturhistorie. Det tror jeg resten af udvalget er enige i, da man - trods alt - valgte at udlodde 75.000kr. til projektledelse.
Alternativt kunne Naturstyrelsen tilskøde ejendommen til Syddjurs Kommune, som så kunne bruge midlerne til at renovere for i stedet for?
Men inden jeg flyder over af benovelse, vil jeg gerne se et lidt skarpere indspil til husets fremtid, end en 100% kommunalt finansieret projektmedarbejder, som skal afsøge, eller opfinde, husets fremtid. Det lugter lidt for meget af DJØF, og det må kunne gøres bedre. Der må da være nogle initiativer, der pibler i den lokale skovbund, som er mere overbevisende.
Og så har jeg det lidt svært ved at godkende, at udviklingspuljen skal betale 60.000kr. for at foretage en bygningsteknisk undersøgelse på en af Naturstyrelsens/statens ejendomme. Det kan godt være at Naturstyrelsen vil låne huset gratis ud, mod at få det undersøgt, renoveret og driftet i en årrække. Men ærligt talt kom nu med ind i kampen kære Naturstyrelsen. Det er også i jeres interesse, at man ikke lader bygninger af en vis bevaringsværdig værdi forfalde.
Derudover blev der søgt om 10.000 kr. til kørsel, kontorhold og forplejning ved netværksmøder. Vel at mærke til medarbejdere fra organisationer som bl.a. Museum Østjylland og Nationalparken som i forvejen modtager pæne beløb fra Syddjurs Kommune.
Vores udvalg for kultur- fritid- og landdistrikter, råder over beskedne ca. 2% af det samlede kommunale budget. Det er ikke meget. Derfor må vi prioritere hver en krone, hvis vi skal kunne støtte idræts- og fritidsaktiviteterne, understøtte alle de frivillige, forsamlingshusene og foreningerne, drive biblioteker, støtte landdistriktsudviklingen, støtte kulturlivet og kunsten, støtte folkeoplysningen og meget andet. Og ja. Jeg ville ønske, at der var opbakning til flere midler på området for de gør en stor forskel.
Og du har fuldstændig ret i, at denne sag bør bringes for byrådet - Senest i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger - For huset fortjener at blive bevaret. Og så håber jeg, at der foreligger nogle gode forslag til anvendelse og lidt mere økonomisk engagement fra andre aktører end kommunen. Alternativt kunne Naturstyrelsen tilskøde ejendommen til Syddjurs Kommune, som så kunne bruge midlerne til at renovere for i stedet for?