Fortsæt til indhold

Foråret er kommet: »Håb er en overset superkraft«

Debat
Line T. VillefranceSognepræst i Viby Kirke

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Vi kender det alle: Den første dag, hvor luften sitre af forår. Hvor solen står lidt højere, og lyset falder anderledes ind gennem vinduet. Hvor det kan føles som om noget i os vågner sammen med jorden, der tør op efter vinterens kulde. Foråret er en tid for nye begyndelser, hvor vi mærker en stille glæde over, at livet vender tilbage. Det er en tid, hvor det, der har ligget gemt og sovende, får nyt liv.

Jeg elsker foråret, at se vintergækker, erantis og krokus finde vej hist og her og alle vegne, som små forårsbebudere, der trodser vinterfrost og insisterer på nyt liv. Jeg nyder at høre solsorten synge og småfuglene der kvidrer lystigt og at sidde udenfor, med en kop dampende kaffe, i en solstråle og suge lys og varme til mig.

For mig er foråret forbundet med håb. At se alt det som spirer frem, minder mig om, at der altid er mulighed for en ny begyndelse. Ligesom naturen får en frisk start, får vi også mulighed for en ny begyndelse.

På vores breddegrader er denne tid forbundet med påsken, den største fortælling om en ny begyndelse. Vi hører om, hvordan døden ikke fik det sidste ord, men at livet sejrede.

Jesu opstandelse er kristendommens kerne og den fortæller, at Gud ikke lod den døde blive i graven.

Jeg tror de fleste kender til perioder, hvor alt synes goldt og livløst, hvor håbet er svagt, og hvor vi tvivler på, at noget nyt kan spire frem. Men ligesom naturen følger sin egne rytmer, gør livet det også. Vi får mulighed for nye begyndelser, hvor vi kan gro og blomstre.

Det er ikke altid vi kan se væksten mens den er i gang, præcis som et løg der stilfærdig og møjsommeligt arbejder under mulden, sådan er det også med os, det er det vi håber på.

Håb er en overset superkraft. Det er overskriften på en bog som står i min bogreol. Bogen er egentligt tiltænkt konfirmander, som er på vej ud i livet, men dens budskab og måske særligt denne ene linje, er en vi alle kan have gavn af at bære med os.

For vi lever i en tid, hvor verden er præget af uro. Hvor håbet har trange kår.

Krige, konflikter og ufred fylder nyhederne og vores hjerter. Det kan føles som en tung vinter, der aldrig ender. Hvordan kan vi tro på en ny begyndelse, når alt er mørkt?

Og her trodser naturens gang, det mørke som vi kan føle inden i. Foråret minder os om, at lyset finder vej. Selv når jorden er frossen, ligger frøene og venter på at bryde frem. Sådan er det også med håbet.

Foråret viser os, at forandring ikke sker på én gang, men lidt efter lidt.

Håbet lever, selv når vi ikke kan se det. Det lever i mennesker, der hjælper hinanden. I dem, der arbejder for fred. I de små handlinger af godhed og omsorg, vi hver især kan give.

Foråret viser os, at forandring ikke sker på én gang, men lidt efter lidt. Et skridt ad gangen som en knop, der folder sig ud. En handling af kærlighed, der tænder lys.

Det kan være i de små ting, vi opdager den fornyelse, vi længes efter. Måske er det en gammel drøm, vi giver plads til igen. Måske er det en relation, der skal have ny næring. Eller måske er det ganske enkelt en ny opmærksomhed på skønheden i det liv, vi allerede lever.

Gud gør alting nyt. Det er kristendommens løfte til os. Et løfte som vi kan bære med os – også når vinteren føles lang.

For foråret kommer, uanset hvor mørk vinteren har været. Og med det kommer nye muligheder, nye håb og nye begyndelser.