Socialdemokratiet møder kritikken og arbejder for konstruktive løsninger. Venstre skaber splittelse i stedet for at fremme samarbejdet
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har noteret mig endnu et angreb fra Venstre - denne gang fra spidskandidaten. I indlægget bliver rejst kritik af et dårligt samarbejde mellem Syddjurs Kommune og Djurslands Landboforening – et budskab, som den afgående formand fik leveret i sin tale på landboforeningens generalforsamling.
Jeg har inviteret ministeren på området Morten Dahlin fra Venstre til et møde om de planlagte vindmøller. Det har han desværre afvist.
Jeg er ikke enig med landboforeningen om alt. Men det betyder ikke, at jeg ikke bestræber mig på at have et godt samarbejde med dem som en vigtig erhvervsaktør i vores kommune.
Jeg deltog faktisk, modsat Venstres spidskandidat, på landboforeningens generalforsamling og stillede mig frem og mødte deres kritik af kommunen i forhold til ekspropriationerne. Det gør jeg i øvrigt altid, når det er muligt – stiller op – på borgermøder, virksomhedsbesøg, generalforsamlinger samt med mit eget åbne lokale borgmesterkontor i alle hjørner af kommunen.
Det er tydeligt, at Venstre i sagen her har en politisk dagsorden om at fremstille samarbejdet som dårligt og tale en splittelse op. Det er ærgerligt og ikke befordrende for arbejdsklimaet omkring den store opgave der venter med den Grønne Trepart. En trepart, hvor Kim Lykke Jensen (SF) og Jørgen Ivar Brus Mikkelsen (Fra Venstre!) lokalt har opgaven med at sikre det gode samarbejde mellem parterne.
Den grønne trepart rummer meget store ambitioner i forhold til at forbedre naturen og et nødlidende havmiljø. Jeg noterer mig også, at landbruget selv er med i aftalen for at sikre fremtiden for landbruget. Der er helt åbenlyse politiske uenigheder mellem de involverede – både lokalt og på landsplan.
Men det betyder ikke, at samarbejdet er dårligt, og uenighederne må ikke stå i vejen for at indfri intentionerne i den Grønne Trepart.
Jeg har tidligere taget initiativ til møder med Djursland Landboforening, og jeg mener at disse møder altid har været konstruktive på trods af holdningsforskelle og uenigheder om sagsforløb.
Det samme er sket på bagkant af generalforsamlingen, hvor der allerede har været afholdt et administrativt møde.
Det kræver to parter til et tillidsfuldt samarbejde og et ønske fra begge parter om at nærme sig hinanden i respekt. Det er mit indtryk, at både kommunen og landboforeningen er villige til det.
Afslutningsvis vil jeg gerne kommentere Venstres indlæg om vindmøllerne ved Vosnæs og deres opfordring til at fikse sagen over en kop kaffe med Aarhus’ borgmester. Det hører vist en anden tid til.
Jeg - og resten af Socialdemokratiet i Syddjurs - har været stærke modstandere af vindmølleplanerne og været dybt involveret i processen fra starten af.
Vi var det første parti i Syddjurs der offentligt tog afstand for møllerne. Det er dejligt, at Venstre i både Aarhus og Syddjurs også melder klart ud. Jeg har inviteret ministeren på området Morten Dahlin fra Venstre til et møde om de planlagte vindmøller. Det har han desværre afvist.
Jeg vil opfordre Venstre i Syddjurs og Aarhus til at prøve at få deres partifælle i tale, hvilket jeg i øvrigt også tidligere har meddelt Christoffer Pedersen og Gert Bjerregaard.
Lad os stå sammen om modstanden og værne om samarbejdet og det gode naboskab i stedet for at tale en ikke-eksisterende splittelse op.