Fortsæt til indhold

Djursland har brug for en sikker stemme i regionen

Debat
Karoline Bergkvist SøgaardKandidat til Region Midtjylland for Socialdemokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Tak til alle jer, der har støttet mit kandidatur – på gaden, på Forårsmessen og i de mange samtaler, vi har haft. Det giver mig både lyst og styrke til at kæmpe videre.

Jeg er nu en del af Socialdemokratiets liste til regionsrådsvalget og stiller op som nummer 26. Vi er sideordnet opstillet, hvilket betyder, at de kandidater, der får flest personlige stemmer, får en plads i regionsrådet. Derfor er det nu op til jer vælgere at afgøre, hvem der skal repræsentere Djursland i Region Midtjylland.

I de seneste år har vi set, hvordan sundhedstilbuddene er blevet centraliseret, mens infrastrukturen og den offentlige transport stadig halter bagefter

For mig handler det om én ting: Tryghed og udvikling for Djurslands borgere.

Djursland skal ikke stå tilbage, når der træffes beslutninger i regionen. I de seneste år har vi set, hvordan sundhedstilbuddene er blevet centraliseret, mens infrastrukturen og den offentlige transport stadig halter bagefter. Det vil jeg ændre.

Jeg vil kæmpe for:

· Genåbning af akutklinikken i dagtimerne – så borgere på Djursland ikke skal køre langt for behandling af skader, der før kunne klares lokalt.

· Lægebilen tilbage til Djursland – fordi hurtig hjælp kan være forskellen på liv og død.

· Flere lokale sundhedstilbud – så vi undgår unødvendige ture til Randers og Aarhus. Mange undersøgelser og behandlinger kan med den rette prioritering foretages tættere på borgerne.

· Satellitbehandling i lokalområder – sundhedshuse eller klinikker, hvor behandling kan ske tæt på hjemmet, og hvor sundhedsprofessionelle også kan rykke ud til borgerne, når det giver mening.

· Bedre offentlig transport og infrastruktur – for mange er det en daglig kamp at komme til arbejde, ungdomsuddannelse eller sundhedstilbud. Der skal være bedre sammenhæng mellem busser og tog, og vi skal tænke smartere løsninger, så flere kan komme rundt uden bil.

· Ungdomsuddannelser tættere på de unge – vi skal sikre, at Djurslands unge har adgang til relevante uddannelser uden at bruge halve dage på transport.

Jeg er også klar til at sikre Djurslands stemme i den kommende sundhedsreform. Sundhed skal være tæt på borgerne – og alle skal have lige adgang til behandling, uanset hvor de bor. Det skal ikke være en dagsrejse at komme på sygehuset eller besøge sine pårørende.

Jeg tror på, at vi kan skabe en stærkere, mere sammenhængende indsats for Djurslands borgere. Det kræver vedholdenhed, lokalt kendskab og viljen til at tage kampen for vores område.

Djursland har brug for en sikker stemme i regionen – og jeg vil sikre, at I bliver hørt!

Stem personligt 18. november, hvis du også mener, at Djursland fortjener bedre sundhed, transport og uddannelse.