Kollegiet lukker? Byrådsmedlem lover ingen borger efterlades
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som medlem af Social- og Beskæftigelsesudvalget kan jeg understrege, at en lukning af Kollegiet på ingen måde er blevet endelig besluttet. Efter en sagsgennemgang i Social- og Beskæftigelsesudvalget er det besluttet at sende sagen i høring.
Jeg ser frem til at læse de høringssvar, der kommer (...)
Når vi som byråd bliver forelagt sager, hvor økonomien ikke matcher det udkomme, som en tidligere beslutning lå til grund for, er vi som politikere forpligtet til at agere med økonomisk ansvarlighed og rettidig omhu. Dermed ikke sagt, at vi skal efterlade nogen borgere, og i dette tilfælde sårbare og udsatte borgere, ved at fratage dem den hjælp og støtte, som de både har behov for og krav på. Det kommer på ingen måde til at ske, og det ligger ingenlunde bag punkt 364 om en mulig lukning af pladser på Kollegiet, som blev behandlet på det seneste SB-udvalgsmøde tirsdag den 11. marts.
Når vi som politikere sidder i et udvalg eller i et byråd, er vi forpligtet til at behandle sager af enhver art med rettidig omhu og med mindst mulig negativ påvirkning for de borgere, der bliver berørt. Desværre vil det være utrolig naivt at tro, at vi kan undgå at tage beslutninger, der ikke kan eller ikke vil påvirke brugere af det tilbud, som de er visiteret til. Men hvorom alt er, er kunsten at navigere i disse sager og beslutninger og holde hovedet koldt.
Vi må og skal sikre, at behandling af sager forløber i ordentlighed, med respekt og med øje for de følgevirkninger, som vores beslutninger i mange tilfælde kan have. Vi vil til stadighed få fremlagt sager, hvor beslutninger kan være svære at tage, men det er nu engang vores ansvar at behandle alle sager, som vi bliver fremlagt for, uanset hvor ubehagelige de kan være. Derfor skal vi også kunne have tillid til, at de informationer, der bliver fremlagt i en sagsfremstilling, er korrekte, fyldestgørende og lovmedholdelige. Vi er forpligtet til at agere herpå, hvis der opstår tvivl omkring indholdet, så borgernes retssikkerhed ikke bliver underkendt.
Jeg er blevet bekendt med, at en bruger af en af pladserne på tilbuddet Kollegiet allerede er opsagt fra sin plads, endnu uden at sagen om en mulig lukning er godkendt til udførelse. Dette finder jeg svært problematisk.
Den aktuelle sag om en mulig lukning af botilbuddet Kollegiet kommer af, at der ikke er borgere nok indenfor målgruppen for Kollegiet, som er eller kunne være interesseret i at benytte sig af tilbuddet. Der er tilsammen 11 pladser i botilbuddet Kollegiet, hvoraf 6 pladser på nuværende tidspunkt er besatte, og hvoraf 1 af de seks beboere fraflytter pr. 1. april. Det betyder, at der pr. 1. april vil stå 6 tomme pladser ledige på Kollegiet, hvilket er forbundet med omkostninger, som ingen har glæde af.
Målgruppen for Kollegiet er medborgere med større funktionsnedsættelse inden for autismespektret, og som er visiteret til et §107 midlertidigt botilbud. Et midlertidigt tilbud, hvor der er fokus på at forbedre brugerens mestringsevne, således at §107 forbliver et midlertidigt botilbud. Ellers ville borgeren være visiteret til en §108.
Derfor er det meget omtåleligt, hvis en mulig lukning bliver en realitet, at kunne og turde tale om netop det, der kan være svært, og hvordan den fremtidige støtte kan underbygges for de brugere, hvor behovet fortsat vil være aktuelt. For andre brugere af Kollegiet vil det at kunne bo i egen bolig med mestringsvejledning (tidligere kendt som bostøtte) være netop det skridt, der blev arbejdet hen imod i samarbejde med beboerne, der var visiteret til en §107 på Kollegiet.
Jeg forstår usikkerheden og reaktionerne på forslaget og vil på ingen måde underkende de påvirkninger, en ændring vil have. Men jeg tror og håber på, at den endelige beslutning kan blive til gavn for alle, da ingen, som fortsat har behov for et midlertidigt botilbud, vil stå uden for netop det.
Jeg ser frem til at læse de høringssvar, der kommer, og den videre sagsbehandling med borgeren i fokus.