Fortsæt til indhold

Solcelleparker - har der været en landskabsarkitekt til stede?

Debat
Lars RahbekPensionist, Kolind

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har intet imod solceller. Jeg har dem selv på et af mine udhuse. Og jeg er helt enig i, at vi både individuelt og kommunalt skal gøre hvad vi kan, for at fremme den grønne omstilling.

En af grundpillerne i den grønne omstilling er at minimere afstanden mellem producent og konsument. Så når kommunen udstykker områder til erhvervsaktiviteter, så burde de i samme åndedrag udlægge områder til solcelleparker.

Når jeg bevæger mig rundt i kommunen, så forekommer det mig, at flere af de store solcelleparker ligner et trafikuheld. Det virker som om, der har været en kollision mellem en dårlig smag og frie penge. Og da de fleste politikere er styret af penge, så lukker de øjnene for den dårlige smag.

Så det må være rimeligt at lave en variation af Ane Cortzens spørgsmål:

»Har der været en landskabsarkitekt til stede, når kommunen planlægger solcelleparker?«