Fortsæt til indhold

Fra online til »åndline«: Derfor går jeg i kirke

Rikke Amalie Vestergaard, sognepræst i Skovby, har samlet syv gode grunde til, at hun går i kirke.

Debat
Rikke Amalie VestergaardSognepræst i Skovby

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

En af konfirmanderne spurgte, hvorfor jeg går i kirke, når jeg har fri. »Det er godt for mig,« svarede jeg. Hun virkede ikke overbevist.

Nu har jeg samlet nogle af grundene til, at jeg får det godt af at gå i kirke.

1. Der er fællessang. Jeg er fan af fællessang! At der hver gang er livemusik er allerede godt. Men at vi også kan synge sammen, og at der så ovenikøbet er højt til loftet og linjer som dejlig er jorden og gå da frit, det gør mig glad.

2. Det er en slags tænkepause. En pause til at tænke. Både på den der situation fra for 14 år siden, som lige dukkede op i mit hoved igen. Eller hvordan det vil være, når mine forældre bliver gamle. Om jeg egentlig bruger tiden på det vigtigste. Hvorfor mit liv blev på den måde. Hvad der skal blive af verden.

Det er en hjertesag. I kirken handler det om liv og død. Om bristede drømme og vilde håb. Jeg kan græde, være taknemmelig, få nyt mod, være sorgfuld, vred og glad. Det hele er okay

Nogle gange er det også en pause fra at tænke. Gudstjenesten har jo en rytme, en bestemt plan, den følger. Og jeg kan bare følge med. Være der. Trække vejret. Synge, hvis jeg vil. Lytte, hvis jeg vil. Der er ikke noget, jeg skal.

3. Gud er der. Altså gudsforladte gudstjenester findes måske. Men kirken er alligevel det oplagte mødested, for der i fællesskabet har Gud lovet at give sig til kende som den tro, det håb og den kærlighed, vi kan leve af.

4. Det handler om at være menneske – hvad det går ud på, og hvordan vi lever med det. Ved at få vendt og drejet mit liv i lyset af fortællingen om Jesus Kristus, bliver det tydeligt, at jeg både er sårbar, magtesløs, ansvarlig og betydningsfuld – og jeg kan få et godt ord med på vejen.

5. Mobiltelefoner er no go. Jeg går fra online til offline og måske endda åndline. En time med åndelighed i fokus. Hurra for smartphones! Men også hurra for friheden til ikke at bruge dem hele tiden!

6. Det er en hjertesag. I kirken handler det om liv og død. Om bristede drømme og vilde håb. Jeg kan græde, være taknemmelig, få nyt mod, være sorgfuld, vred og glad. Det hele er okay, og mange har før siddet lige der, hvor jeg gør – forelskede, troende, søgende, sørgende, tvivlende, forbitrede, lykkelige mennesker gennem hundredvis af år – og fået samme opladning af hjertet.

7. Der er forbindelse. Som et kors med en lodret streg, der forbinder himmel og jord, og en vandret streg, der får mennesker til at hænge sammen. Det er det, jeg hører, når jeg går i kirke. Der er forbindelse. Og at være forbundet – det er godt.