Sæt en stopper for børn og unges mistrivsel
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Flere og flere børn og unge oplever mistrivsel, og rapporter viser en bekymrende udvikling. Denne negative spiral skal vendes, og det kræver handling nu. Der er tre grundlæggende tiltag, som kan gøre en stor forskel:
- Lærerne skal have mere tid til forberedelse og til at tage sig af eleverne
- ’Klassens time’ skal tilbage på skoleskemaet
- Skærmene skal lægges væk, så vi får mere øjenkontakt og nærvær
Siden skolereformen har lærerne været under et enormt pres, hvor de kun har tid til at undervise. Det betyder, at mange elever, der kæmper både fagligt og socialt, ikke bliver opdaget og hjulpet i tide. Hvis vi ønsker at mindske mistrivslen, skal lærerne have bedre tid til at være der for deres elever.
Børn og unge skal lære at kommunikere uden en skærm i hånden og forstå, at det perfekte liv på sociale medier sjældent er virkeligheden.
Klassens time skal tilbage på skemaet for at styrke fællesskabet i klassen og skabe en tættere relation mellem elever og lærere. I klassens time får alle mulighed for at blive hørt, og lærerne kan tage en snak med de elever, der har det svært.
Endelig skal vi tage et opgør med den konstante skærmtid. Børn og unge skal lære at kommunikere uden en skærm i hånden og forstå, at det perfekte liv på sociale medier sjældent er virkeligheden. Ved at lægge skærmen væk og være mere nærværende får de en bedre forståelse for både sig selv og dem omkring sig.
Hvis jeg bliver valgt ind i byrådet til november, vil jeg have et stort fokus på at bekæmpe mistrivsel blandt børn og unge. Det kræver konkrete løsninger, og derfor vil jeg arbejde for en tolærerordning i de vigtigste fag som dansk, engelsk og matematik. Derudover vil jeg indføre et loft på maksimalt 24 elever per klasse. Ideelt set mellem 20 og 22 elever. På den måde sikrer vi bedre rammer for både lærere og elever, så vi kan skabe en skole, hvor alle trives og får den støtte, de har brug for.