»Hvis du har boet i Rigsfællesskabet i mindst fire år, så gå hen og stem«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kommunalvalget nærmer sig. En dag hvor vi som borgere har mulighed for indflydelse på. hvordan vores lokalområde har det. Mange ting styres fra Christiansborg, men der er også mange ting, som byrådet har indflydelse på. Så hvor sætter du dit kryds,hvad er dine overvejelser og vil du overhovedet hen og stemme? Det er de spørgsmål du som borger skal forholde dig til op til kommunalvalget.
Står det til DF, er der dog en gruppe af borgere i kommunen, som fremover må stille sig selv nogle helt andre spørgsmål: Hvorfor tæller min mening ikke? Hvorfor skal jeg forskelsbehandles? Hvordan kan jeg I det hele taget gøre noget rigtigt?
DF ønsker nemlig at udelukke en gruppe af borgere fra at stemme til kommunalvalget. Det er danskere med udenlandsk baggrund men uden statsborgerskab. I øjeblikket siger reglerne, at man som dansker med udenlandsk baggrund må stemme, hvis man har boet i Rigsfællesskabet uafbrudt de sidste 4 år op til valget. DF vil have, at kun danskere med dansk statsborgerskab skal kunne have medbestemmelse I forhold til lokalpolitikken. Samtidig ønsker de også at stramme reglerne for statsborgerskab.
Men kære DF: hvem afgør hvad der skal til, for at man er klar til at afgive sin stemme og tage del i demokratiet? Er det ikke nok at man vælger at forholde sig til lokale forhold og gøre en indsats for at få medbestemmelse ved at stemme? Er vi ude i en form for sindelagskontrol, hvor I formoder at vide, at nye danskere stemmer på det modsatte af den politik I står for, og derfor frygter tilbagegang? Er det bare endnu en anledning til at fremføre jeres splittende og fordomsfulde retorik, som skaber langt flere problemer end løsninger?
Har I ikke bedre og mere konstruktivt at komme med simpelthen?
Derfor en opfordring fra mig: Hvis du som borger i Skanderborg Kommune har boet i Rigsfællesskabet i mindst 4 år, så gå hen og stem. Det må du gerne til kommunalvalget, og din mening vægter lige så meget som alle andres.
Til andre: sig det til din nabo, kollega eller andre: Du må stemme og vi håber du gør det.