For børnenes skyld - også på Djursland
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Regeringen har 8. april fuldendt 10-årsplanen for psykiatrien. Det er jeg meget glad for og stolt af – for behovet er stort og indsatserne vigtige. Ikke mindst i børne- og ungdomspsykiatrien, hvor ventelisterne taler deres tydelige sprog.
Derfor glæder jeg mig også over, at vi i regioner og kommuner – med de nye sundhedsråd – får mulighed for at sætte forstærket fokus på forebyggelse. De lettilgængelige tilbud i kommunerne bliver et vigtigt redskab. Også her på Djursland.
Men vi må ikke glemme de yngste børn.
Og så skal det ikke være postnummeret, der afgør, hvilken hjælp børn og forældre får
I dag er målgruppen for de lettilgængelige tilbud 6-18 år. Det samme gælder i forhold til barnets lov. Men ofte opstår børns mistrivsel og mentale problemer langt tidligere og kan identificeres inden skolestart.
De seneste tal jeg har set er, at her i Danmark er det 16 procent af børn op til 10 år, der oplever mentale vanskeligheder, og 8 procent diagnosticeres med mindst en psykisk lidelse inden de fylder 10 år.
Skal vi lykkes med en effektiv forebyggelseskæde – også her på Djursland – så skal vi med helt fra begyndelsen. De første leveår er afgørende.
Og så skal det ikke være postnummeret, der afgør, hvilken hjælp børn og forældre får. I dag er der stor forskel på, hvad kommuner tilbyder – både i antal og kvalitet. Det gælder også på Djursland.
Sundhedsloven fastsætter derfor rammerne for de lettilgængelige tilbud til 6-18-årige – med krav om høj faglig kvalitet og ensartethed på tværs af landet. Det er godt. Men samme ambition bør også gælde for de 0-5-årige.
Vi ved jo godt, hvad der virker. Og vi ved, hvordan vi bedst støtter børns mentale sundhed fra starten – og samtidig mindsker presset på psykiatrien længere fremme i systemet.
Jeg vil arbejde for, at de mindste børn bliver tænkt med i den helhedsorienterede forebyggelse, som sundhedsreformen og de nye tilbud lægger op til – og som bliver en opgave i de nye sundhedsråd. Også her på Djursland.
For børnenes skyld.