»Gellerup har fortjent stærke arbejdspladser – men de skal ikke bygges på en tvangsflytning«
I et valgår må vi insistere på omtanke – også når det gælder Jægergården.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har ledet social og ældre institutioner. Jeg kender betydningen af et velfungerende arbejdsmiljø, af stærke faglige fællesskaber – og ikke mindst af trygge rammer for de mennesker, der hver dag arbejder hårdt for at få velfærden til at fungere.
Derfor reagerer jeg, når Aarhus Kommune nu overvejer at sælge Jægergården i midtbyen og flytte en lang række medarbejdere til Gellerup. For det her er ikke bare en ejendomshandel. Det er en beslutning, der vil få store konsekvenser – menneskelige, faglige og økonomiske – og som kræver langt mere omtanke, end vi ser nu.
Vi skal ikke lade os rive med af hurtige beslutninger, bare fordi det er valgår, og nogen gerne vil kunne vise handlekraft. For netop i valgår er det afgørende, at vi politikere insisterer på at tænke langsigtet og ansvarligt – ikke populistisk. Når bølgerne går højt, har borgerne brug for nogen, der tør sætte sig i midten af båden og insistere på ro, overblik og kvalitet i beslutningerne.
Din Avis Aarhus Onsdag beskriver det meget klart: Jægergården er en historisk bygning med høj vedligeholdelse, og der er et politisk ønske om at samle flere kommunale funktioner i Gellerup. Umiddelbart kan det lyde fornuftigt – sælg noget dyrt, brug pengene bedre, og vær med til at udvikle et område, der har brug for nye impulser. Men samtidig står vi midt i en jobcenterreform, hvor hele beskæftigelsesindsatsen skal nytænkes. Ingen ved endnu, hvordan det præcist kommer til at se ud. Derfor undrer det mig, at vi allerede nu diskuterer store flytninger og millioninvesteringer, som måske viser sig at være forkerte om få år.
Jeg er ikke imod forandring. Tværtimod. Jeg tror, vi står midt i en mulighed for at tænke nyt og skabe bedre løsninger – både for Gellerup og for kommunens mange medarbejdere. Men det kræver, at vi har is i maven og hjertet med. En beslutning som denne bør ikke træffes i hast, men i fællesskab med dem, det handler om.
Vi må ikke glemme, at medarbejdere ikke bare kan flyttes som tal. De er bærere af faglighed, relationer og velfærd. Og det er ikke ligegyldigt, hvor de arbejder, og under hvilke vilkår. Gellerup har fortjent stærke arbejdspladser – men de skal ikke bygges på en tvangsflytning. De skal bygges på tillid, planlægning og meningsfuld tilstedeværelse.
Og så er der selve Jægergården. En historisk bygning i hjertet af Aarhus. Er det virkelig det rigtige at sælge den til højestbydende? Kunne vi ikke i stedet tænke den som et nyt fælles hus for civilsamfund, iværksætteri og kultur? Kunne vi bruge den til noget, der kommer byen til gavn – også på længere sigt? Det ville klæde Aarhus at se potentialet i egne bygninger, frem for blot at se en udgiftspost.
Moderaterne ønsker ikke at trække i nødbremsen, men vi ønsker at trykke på pauseknappen. Vi skal tage os tid til at tænke os om. Vurdere konsekvenserne. Lytte til medarbejdere. Se det store billede – også med jobcenterreformen for øje.
Når valget nærmer sig, fristes nogen til at gå hurtigt frem. Jeg mener, at vi i stedet skal gå grundigt til værks. Det skylder vi både medarbejderne, byens borgere – og fremtidens Aarhus.